Tuesday 12 May 2015

Kereta terbang terhempas ketika ujian

Kereta terbang AeroMobil terhempas, Jumaat lepas.

SLOVAKIA - Kereta terbang pertama di dunia keluaran sebuah syarikat teknologi terhempas dalam satu ujian penerbangan di Slovakia, Jumaat lepas.

Menurut Fox News, kereta terbang tersebut yang juga prototaip ketiga keluaran syarikat AeroMobil dikemudi penciptanya, Stefan Klein ketika kejadian.

Saksi memberitahu, kereta terbang tersebut berpusing dan memaksa Klein membuka payung terjun pada ketinggian 900 kaki untuk pendaratan yang selamat.

Kereta terbang tersebut remuk teruk manakala Klein selamat tanpa sebarang kecederaan.

Menurut kenyataan dari AeroMobil, data penerbangan dari ujian tersebut akan digunakan dalam ujian akan datang selepas kereta terbang tersebut dibaiki.

"Dalam proses mencipta kenderaan baru, terutamanya prototaip, kemungkinan sesuatu yang buruk terjadi adalah tinggi, dan ianya normal.

"Ini adalah tempoh 'belajar' dan penting untuk kami untuk mengenal pasti (masalah) dan memperbaikinya dalam rekaan kami yang seterusnya," dipetik dari kenyataan tersebut.

AeroMobil bertanggungjawab menghasilkan kereta terbang tersebut sejak tahun 1990 dan enjin Rotax 912 yang digunakan mampu diisi di stesen minyak konvensional.

- Sumber: Fox News via Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment