Tuesday 12 May 2015

Cerita wanita & lukisan graviti ini mampu buat anda rasa teruja


Selepas dua bulan suntuk meneliti karya-karya yang dikemukakan, 10 seniman graffiti terhandal, yang telah memperlihatkan bakat seni yang sangat baik, berjaya melangkah ke pusingan akhir pertandingan Inisiatif Seni Nando’s 2015. Pertandingan secara langsung yang dijalankan di aras bumbung Avenue K menyaksikan setiap peserta menterjemahkan kepintaran seni mereka ke atas kanvas dengan mengungkapkan tafsiran mereka terhadap tema ‘Seni Anda. Kisah Anda’ menerusi imejan nyata dan huruf-huruf.


Nando’s memperkenalkan kategori Seni Grafiti tahun lalu dan mendapat sambutan memberangsangkan – sebanyak 36 penyertaan daripada anak-anak muda Malaysia berlatar belakang yang berbeza, dari kalangan pelajar kolej dan universiti juga termasuk pelukis muda yang belajar sendiri. Bentuk seni yang telah menjadi berita hangat di seluruh negara ini mempunyai kumpulan pengikut yang ramai dan semakin mendapat sokongan masyarakat kota. 

“Nando’s sentiasa mencari peluang untuk mewujudkan wadah buat golongan muda Malaysia berjiwa seni untuk mengasah bakat mereka. Daripada berita-berita hangat sejak kebelakangan ini, seni jalanan tidak syak lagi merupakan sesuatu yang menarik hati mereka sebagai suatu media pengungkapan dan dialog yang segar dan berpengaruh. Namun begitu kami di Nando’s berpendapat bahawa Grafiti belum lagi beroleh status Seni dan pihak kami berhasrat mengubah tanggapan itu melalui Graffiti Jam,” ujar Ian Cruddas, Ketua Pegawai Eksekutif Nando’s Chickenland Malaysia Sdn. Bhd.

Bilangan penyertaan bagi Seni Grafiti tahun ini meningkat kepada 56. 10 finalis terbaik yang telah disaring terdiri daripada empat pelajar kolej/universiti dan enam karyawan seni muda yang menjadikan Grafiti sebagai suatu kecintaan dan suatu kerjaya. Untuk menobatkan para pemenang pertandingan tahun ini, Nando’s mengadakan suatu acara segar rancak secara langsung, diberi nama Graffiti Jam, bertujuan menilai kemahiran seni yang diperlukan untuk menghasilkan mahakarya setiap individu. Seniman-seniman aerosol ini begitu bersemangat untuk mencipta, bukan memusnah.


Pertarungan, yang bermula selepas matahari terbenam membabitkan barisan hakim, Ian Cruddas, KetuaPegawai Eksekutif Nando’s Malaysia, Kenji Chai suatu nama yang gah dalam dunia Seni Grafiti dan Bapa Seni Jalanan itu sendiri, Phobia a.k.a. Bee berserta para penyokong tegar. Ketika para petanding sudah asyik bekerja untuk menghasilkan karya mereka, maka bermulalah Graffiti Jam yang turut disaksikan para tetamu. Untuk memeriahkan lagi suasana, para hadirin diberi peluang untuk mencuba-cuba membuat Grafiti dengan diberi bimbingan oleh seniman Grafiti yang tidak asing lagi, Kenji Chai dan juga para pemenang Inisiatif Seni Nando’s tahun lalu dalam kategori Grafiti, Lok Chern a.k.a Cloakwork dan Edmund Yew a.k.a Nestwo.


Bunyi siren yang nyaring menandakan berakhirnya pertandingan yang dirasakan berlalu begitu pantas. Rasa gentar dan rasa penuh harap para peserta seolah-olah dapat dirasai ketika para hakim meneliti karya-karya yang siap satu persatu. Selepas perbincangan dan kata putus tercapai, Chong Hong Shi dengan karya seninya bertajuk “Courage”, Amirul Shah Bin Mumgahir dengan karya seninya yang berwarna-warni bertajuk “Fusion”, Nurul Syakirah Saparudin dengan karya seninya yang bertajuk “Eating Celna” , dan Mohd Zulfadli Bin Ahmad Nawawi terpilih sebagai 4 finalis Grafiti terbaik Inisiatif Seni Nando’s. Mohd Zulfadli juga membawa pulang hadiah ‘Pilihan Media’ bagi acara malam itu dengan karya seninya yang bertajuk “I Need More”.

“Sejak kemunculannya kali pertama beberapa waktu dahulu, Grafiti telah berkembang menjadi suatu medium pengungkapan sosial bagi sesetengah individu yang sangat berbakat. Dewasa ini, anda dapat membezakan dengan jelas antara sebuah mahakarya dengan sesuatu yang tak ubah contengan di muka dinding. Pihak kami yakin dengan memberi ruang kepada insan-insan seni ini untuk menyerlahkan bakat tersebut dan kemudian mempertontonkan daya kreativiti hebat ini untuk tatapan orang ramai, nescaya usaha ini akan menolong mendidik, mempromosi dan mengembangkan bentuk seni ini lebih jauh,” sambung Ian lagi.

Untuk mengetahui siapakah di antara empat seniman berbakat ini yang akan menjadi Pemenang Hadiah Utama Grafiti, jangan lupa datang ke finale akhir Inisiatif Seni Nando’s 2015 pada 27 Mei di Publika! Grand Finale Inisiatif Seni Nando’s 2015 bukan sekadar upacara penyampaian hadiah bagi kategori Seni Halus, Seni Digital dan Seni Grafiti/Street Art, pameran akan turut diadakan dari 27 Mei hingga 7 Jun bagi karya-karya yang telah dikemukakan bagi pertandingan tahun ini.
Di acara Grand Finale itu nanti, Nando’s akan membahagi-bahagikan hadiah-hadiah bernilai sehingga RM85,000 bagi kategori berikut.

Hadiah-hadiah lumayan yang disediakan:Kategori seni halus & seni digital:
· Hadiah utama – Pameran solo bertajaan penuh, RM5,000 tunai, dan baucar Nando’s bernilai RM500
· Pemenang kedua – RM3,000 tunai, baucar Nando’s bernilai RM500
· Pemenang ketiga – RM2,000 tunai, baucar Nando’s bernilai RM500
· Hadiah sagu hati (x3) – RM1,000 tunai, baucar Nando’s bernilai RM500

Kategori grafiti/street art:
· Hadiah utama – RM5,000 tunai, baucar Nando’s bernilai RM500
· Hadiah sagu hati (x3) – RM2,000 tunai, baucar Nando’s bernilai RM500
Untuk maklumat lanjut mengenai Inisiatif Seni Nando’s, layari www.nandos.com.my/artinitiative

No comments:

Post a Comment