Thursday 14 August 2014

Kes bunuh terlalu mengerikan, ketua juri tarik diri

KUALA LUMPUR: Panel juri baru yang lebih ramai akan dilantik dalam kes bunuh mengerikan di Hong Kong susulan ketua jurinya menarik diri kerana terganggu dengan bukti yang dikemukakan.

Terdahulu seorang lagi juri turut menarik diri atas sebab yang sama.

Kes pembunuhan ini melibatkan suspek, Henry Chau Hoi-leung, 30, yang dituduh membunuh dan mengerat ibu bapanya, Chau Wing-ki, 65, and Siu Yuet-yee,62, dengan bantuan seorang rakan, Tse Chun Kei, 36, atau ‘Ah Kei’, di sebuah flat di Tai Kok Tsui pada 1 Mac tahun lepas.

Hakim Michael Stuart-Moore memberitahu South China Morning Post, di bawah undang-undang Hong Kong, perbicaraan Henry Chau, 30, dan rakannya Tse Chun-kei, 36, sepatutnya boleh diteruskan dengan lima juri.

Tetapi, beliau berkata, adalah "mustahil untuk teruskan" setelah melihat kesan psikologi terhadap baki juri - tiga wanita dan dua lelaki - yang kemudiannya diketepikan.

Perbicaraan telah ditetapkan pada 23 Februari tahun depan dengan sembilan juri berbanding tujuh secara kebiasaannya.

Minggu lepas, mahkamah diberitahu bahawa pasangan warga emas itu telah dikerat, diasin dan dimasak selepas dibunuh anak mereka sendiri bersama rakannya.

Suspek juga dilapor berniat melakukan perkara sama kepada abangnya dan kemudian ke Tanah Besar China untuk membunuh orang lain. - Astro Awani

No comments:

Post a Comment