Thursday 14 August 2014

Kami terlalu tua untuk ke Amsterdam - Keluarga Pramugara

Ibu Sanjid percaya dia aman di sana. - Gambar Fail

BUKIT MERTAJAM: "Kami tidak sihat dan terlalu tua untuk membuat satu perjalanan yang jauh," kata Jagjit Kaur, ibu kepada Sanjid Singh Sandhu, seorang pramugara pesawat Malaysia Airlines (MAS) penerbangan MH17 yang terhempas di timur Ukraine bulan lepas.

Jagjit, 73, berkata dia dan suaminya Jijar Singh, 71, dan keluarganya memutuskan bahawa isteri Sanjid (Tan Bee Geok) dan adik akan pergi ke Amsterdam, Belanda untuk mengetahui perkembangan lanjut mengenai pengesahan mayat kemalangan MH17 yang mangsa.

"Pada masa ini, kita tidak tahu bila mereka akan pergi ke Amsterdam kerana kami tidak menerima sebarang maklumat mengenai ini.

"Biasanya, MAS akan memberi maklumat kepada isteri Sanjid ini, yang juga pramugari dengan syarikat penerbangan," katanya kepada Bernama ketika ditemui di rumahnya di Taman Selamat, di sini, paad Rabu.

Sanjid Singh adalah antara 15 anak kapal Penerbangan Malaysia MH17 yang terhempas di Donetsk di timur Ukraine, berhampiran sempadan Rusia, pada 17 Julai.

Pesawat yang dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur dipercayai telah ditembak jatuh oleh peluru berpandu dari negara yang bergolak itu, tetapi setakat ini tiada pihak mengaku bertanggungjawab.

Jagjit berkata setakat ini ahli keluarganya belum dimaklumkan lagi sama ada mayat Sanjid ini telah dikenal pasti tetapi difahamkan bahawa beberapa barang-barang peribadinya telah dijumpai.

Beliau berkata ahli keluarganya telah menjalankan beberapa ritual, termasuk solat untuk Sanjid.

"Saya sebagai ibu Sanjid percaya dia aman di sana dan kami berharap semuanya berjalan dengan lancar," katanya, tetapi enggan memberitahu di mana pengebumian akan diadakan.

Jagjit juga berharap media tidak akan mengganggu keluarga dan cuba memahami keadaan yang telah berlaku kepada mereka.

Sanjid yang telah berkhidmat sebagai pramugara MAS sejak 19 tahun lalu tinggal di Selangor dan mempunyai seorang anak berusia 10 tahun, Hans Singh Sandhu. - Bernama

No comments:

Post a Comment