Saturday 15 March 2014

Aset canggih AS di Diego Garcia dapat membantu SAR di Lautan Hindi

--Gambar fail.

KUALA LUMPUR: Ketua Koresponden Orient Aviation Tom Balentyne berkata aset milik pangkalan tentera Amerika Syarikat di Diego Garcia dapat membantu operasi mencari dan menyelamat (SAR) di Lautan Hindi.

"Mereka mempunyai aset yang banyak kerana pangkalan tentera Amerika Syarikat di Diego Garcia digunakan kerana situasi di rantau Teluk terutama sekali Iraq. Mereka mempunyai kapal terbang dan kapal laut yang boleh bergerak dengan pantas. Ia juga menggunakan teknologi terkini dan canggih.

"Kita harus ingat bahawa peralatan ini digunakan untuk mencari kapal selam musuh. Ia boleh juga mencari logam yang besar di bawah laut. Ia boleh membantu mengesan logam pesawat," kata beliau ketika dihubungi ketika Astro AWANI Khas.

Namun, beliau akui bahawa walaupun mempunyai peralatan yang canggih, lautan Hindi sangat luas dan operasi SAR akan menjadi agak sukar.

Ditanya jika pertolongan Amerika Syarikat ataupun misi SAR perlu merangkumi Lautan Hindi dari hari pertama, beliau berkata bahawa tiada siapa menyangka penerbangan itu berkemungkinan terbang ke Lautan Hindi.

"Tiada siapa menyangka ini akan berlaku. Tetapi kita juga tidak boleh tumpu kepada kawasan ini sahaja. Misi di Laut China Selatan perlu diteruskan. Kita tidak boleh tolak sebarang kemungkinan," kata beliau.

Astro Awani 

No comments:

Post a Comment