Saturday, 15 March 2014

Aplikasi permainan 'Bomoh' jadi perhatian

Aplikasi permainan 'Bomoh' jadi perhatian

SHAH ALAM - Kemunculan aplikasi permainan 'Bomoh' di Play Store untuk gajet menggunakan sistem operasi Android semakin mendapat perhatian ramai.

Sejak kemunculannya semalam, hampir 1,000 pengguna telah memuat turun permainan ini menerusi telefon dan tablet masing-masing.

Permainan ini direka dengan ciri dua dimensi (2D) yang memaparkan lapangan terbang dan sebuah pulau sebagai latar permainan.

Aplikasi permainan ini dipercayai diinspirasikan oleh tindak-tanduk individu yang mendakwa dirinya Raja Bomoh Nujum Sedunia VIP yang ingin membantu mengesan pesawat MAS penerbangan MH370 yang hilang sejak Sabtu lalu.

Ketika media seluruh dunia menumpukan perhatian dan usaha membantu Malaysia menjalankan operasi mencari dan menyelamat (SAR), fokus mereka beralih kepada gelagat Raja Bomoh terbabit, Datuk Mahaguru Ibrahim Mat Zin yang menjalan upacara mengesan pesawat malang tersebut dengan cara yang tersendiri pada 12 Mac lalu.

Penyebaran video upacara uniknya menarik perhatian media tempatan dan luar sehingga menjadi viral serta mencambahkan parodi yang disebar di laman sosial..

Tinjauan Sinar Harian Online mendapati, rata-rata pengguna yang telah mencuba aplikasi tersebut memberikan reaksi dan maklum balas positif.

Sinar Harian 

No comments:

Post a comment