Friday 24 January 2014

Tiga warga Indonesia diberkas, 23 kes pecah kereta selesai


TAIPING: Polis menahan tiga lelaki warganegara Indonesia ketika sedang mengumpil pintu sebuah kereta di Pusat Transformasi Luar Bandar di Gopeng pada Selasa lepas.

Ketua Polis Perak Datuk Acryl Sani Abdullah Sani berkata dengan tangkapan suspek yang berusia antara 27 hingga 40 tahun itu, pihak polis percaya dapat menyelesaikan sekurang-kurangnya 23 kes pecah kereta termasuk di Kuala Lumpur dan Melaka.

"Kumpulan ini aktif sejak tiga bulan lepas dan mereka menginap di hotel murah di sekitar Ipoh," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Daerah Taiping hari ini.

Beliau berkata siasatan mendapati mereka datang ke negara ini sebagai pelancong dan kerap berulang alik dari Batam melalui Stulang Laut, Johor Baharu.

Katanya suspek mahir melakukan kegiatan pecah kereta dan jumlah kerugian kes yang mereka lakukan benilai kira-kira RM70,000.

Dalam kes berasingan, Acryl Sani berkata polis menahan tiga lelaki berumur antara 20 hingga 26 tahun yang dipercayai melakukan kegiatan samun di sekitar Ipoh pada Rabu lepas.

"Suspek ditahan ketika menaiki motosikal jenis Scrambler dan Yamaha LC di kawasan Tanjung Rambutan serta dirampas beberapa telefon bimbit dan dompet yang disamun daripada mangsa," katanya.

Suspek melakukan 20 kes samun terutama terhadap wanita.

BERNAMA 

No comments:

Post a Comment