Friday 10 January 2014

Indonesia: Bekas pengerusi parti SBY ditahan kes rasuah

Bekas pengerusi Parti Demokrat, Anas Urbaningrum ditahan rasuah - AFP photo


JAKARTA: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Indonedia menahan bekas pengerusi Parti Demokrat, Anas Urbaningrum berhubung satu skandal rasuah yang sudah berlarutan sejak beberapa tahun lalu dan setakat ini menjejaskan parti pemerintah itu menjelang pemilihan presiden Julai ini.

Anas, 45, ditahan atas tuduhan menerima rasuah kira-kira RM600 juta terkait dengan pembinaan komples sukan di Hambalang, Jawa Barat.

Anas muncul dari ibu pejabat suruhanjaya itu dengan mengenakan rompi jingga menandakan statusnya sebagai tahanan selepas lima jam disoal siasat di pejabat itu pada petang Jumaat.

Dalam kenyataannya kepada media. Dia berterimakasih kepada suruhanjaya itu kerana menahannya dan kemudian mengeluarkan beberapa kenyataan yang menyindir Presiden Susilo Bambang Yudhoyono.

“Ini hari yang bersejarah bagi saya. InsyaAllah, hari ini penting untuk saya menegakkan keadilan dan kebenaran,” kata Anas.

Dia juga mengucapkan terima kasih kepada ketua suruhanjaya itu, Abraham Samad yang menandatangani perintah penahanannya serta kumpulan penyiasat kes itu.

“Saya juga berterima kasih kepada SBY. Semoga insiden ini bermakna dan jadi hadiah tahun baru 2014,” katanya.

“Apabila kita memperjuangkan kebenaran dan keadilan, saya yakin akhirnya kebenaran akan menang."

Kenyataannya itu dikritik oleh beberapa pihak yang menyifatkan helah Anas untuk meraih simpati dan mahu menggambarkan dirinya sebagai orang yang teraniaya dalam kes itu.


Anas’s jab at Yudhoyono was also in Anas berhadapan hukuman maksimum penjara 20 tahun sekiranya sabit tuduhan. Dia akan ditempatkan di pusat tahanan suruhanjaya itu selama 20 hari untuk terus membantu siasatan.

Penahanan Anas menamatkan perang mulut antara dirinya dengan suruhanjaya pencegahan rasuah yang dihormati itu. Dia sebelum ini enggan melayan saman yang dikeluarkan oleh suruhanjaya itu sehingga memaksa Abraham memberikan amaran kepadanya.

Suruhanjaya itu pada pagi Jumaat telah mempersiapkan pegawainya yang dibantu oleh pasukan polis untuk menahan Anas sekiranya dia terus ingkar untuk tampil disiasat.

Dalam satu sidang media, dia mendakwa mematuhi nasihat peguamnya kerana kononnya saman itu tidak jelas mengenai pertuduhan yang dikenakan ke atasnya.

Tetapi tiga jam sebelum tamat tempoh yang ditetapkan oleh suruhanjaya itu, Anas muncul di pejabat agensi berkenaan disambut kumpulan wartawan yang sedia menunggu.

Anas adalah seorang lagi anggota Parti Demokrat yang ditahan berhubung dakwaan rasuah projek Hambalang. Bekas Menteri Belia dan Sukan, Andi Alfian Mallarangeng sebelum ini ditahan pada Oktober tahun lalu dan kini sedang dibicarakan.

Andi didakwa meminta rasuah sebanyak kira-kira RM12 juta daripada syarikat pembinaan Adhi Karya. Anas pula dikatakan menerima sejumlah besar komisyen bagi projek itu yang digunakannya untuk mendanai kempen pemilihan pengerusi Parti Demokrat pada 2010.

Dia juga dituduh menerima sebuah kereta Toyota Harrier SUV sebagai rasuah daripada Adhi Karya.

Anas mempertahankan dirinya tidak bersalah malah berikrar akan menggantungkan dirinya di Tugu Monas sekiranya dia sabit tuduhan.

Penyokong Anas mendakwa Susilo dan anaknya Edhie Baskoro Yudhoyono yang sebenarnya terlibat menerima komisyen daripada projek Hambalang itu. Tuduhan yang sama juga dilemparkan oleh kakitangan sebuah syarikat milik bekas bendahari Parti Demokrat, Muhammad Nazaruddin.

Tuduhan itu mencampakkan Parti Demokrat ke dalam krisis keyakinan rakyat yang mengakibatkan popularitinya menurun sejak akhir-akhir ini.

Jurucakap parti itu, Ruhut Sitompul dalam pada itu menyatakan sikap Parti Demokrat menghormati keputusan pihak berkuasa menahan Anas.

Beliau juga meminta Anas menghormati proses undang-undang itu dan sebaliknya tidak mempolitikkan tuduhan ke atasnya. 

-- Agensi

No comments:

Post a Comment