Sunday 8 December 2013

Gugurkan menteri yang tak berkesan, gantikan dengan Rosmah - A Kadir Jasin

Gugurkan menteri yang tak berkesan, gantikan dengan Rosmah - A Kadir Jasin

KUALA LUMPUR:  Bekas Ketua Pengarang Kumpulan New Straits Times Press (NSTP) Datuk A Kadir Jasin mencadangkan agar isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dilantik menjadi Menteri Tugas-tugas Khas.

Menurut beliau, Rosmah ternyata lebih berkesan berbanding dengan beberapa menteri yang sedia ada bagi tujuan membantu negara dalam situasi-situasi tertentu.

“Berpandukan maklumat Mohd Najib itu, eloklah beliau menimbang semula kedudukan Menteri Luar Negeri, Anifah Aman, kerana ternyata beliau tidak seberkesan Rosmah dalam menyelesaikan krisis antarabangsa.

“Begitu juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Perindustrian, Mustapa Mohamed, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Malaysia Rohani Abdul Karim dan Menteri Pelajaran, Muhyiddin Mohd Yassin, kerana Rosmah juga terlibat di sana sini dalam tugas-tugas yang sepatutnya dilaksanakan oleh menteri-menteri berkenaan,” katanya dalam sebuah artikel blognya, The Scribe.

Katanya dengan cara itu, menteri-menteri yang tidak menunjukkan prestasi yang baik boleh digugurkan serta, justeru menjimatkan perbelanjaan negara dengan megurangkan bilangan kementerian.

Kata beliau, meskipun pilihan raya telah berlalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak masih boleh melantik Rosmah sebagai senator dan seterusnya menteri.

Kadir menyatakan bahawa beliau sebelum ini telah beberapa kali mencadangkan agar isteri Najib itu dibawa ke arena politik untuk dijadikan menteri.

Beliau juga tidak menolak jika suatu hari nanti Rosmah dilantik menjadi Perdana Menteri jika mendapat kepercayaan rakyat.

“Apabila ini dilakukan, tidak ada siapa boleh membantah campur tangan beliau atau menuduh suami beliau dan Kabinet menyalahgunakan kuasa dengan membenarkan beliau menggunakan kemudahan kerajaan. Jawatan yang sesuai bagi belia ialah Menteri Tugas-Tugas Khas,” kata Kadir.

Bekas wartawan veteran itu dalam artikelnya mengulas tentangkenyataan Najib yang baru-baru ini yang merakamkan penghargaan kepada Rosmah yang disifatkan turut memberi sumbangan kepada rakyat Malaysia.

Najib dalam ucapan penggulungan pada Perhimpunan Agung UMNO 2013, memberikan dua contoh sumbangan yang diberikan oleh Rosmah yang tidak pernah diceritakan sebelum ini.

Menurut Perdana Menteri, pada program Flotila dua tahun lepas, salah seorang pelajar Malaysia telah disalah anggap oleh kerajaan Mesir sebagai perisik.

Najib kemudiannya meminta Rosmah memohon bantuan kepada isteri Hosni Mubarak, yang berkuasa pada ketika itu dan dalam masa dua jam, pelajar tersebut telah dibebaskan.

Tambah Najib lagi, sewaktu Ops Piramid, ketika hendak mebawa pulang pelajar Malaysia menaiki pesawat Charlie, melalui Jeddah, pelajar-pelajar itu telah dibenarkan terbang tanpa visa disebabkan hubungan baik dengan keluarga DiRaja Saudi.


ASTRO Awani

No comments:

Post a Comment