Sunday 8 December 2013

13 tentera hilang di laut ketika latihan

MELAKA - Seramai 13 anggota tentera dikhuatiri lemas selepas bot yang dinaiki hilang ketika menjalani latihan mendayung ke Pulau Nangka, semalam.

Sinar Harian difahamkan, ketika kejadian, anggota tentera terbabit memulakan latihan pada jam 7 malam bersama anggota lain yang menaiki empot bot berasingan.

Bot terbabit dalam perjalanan dari persisir pantai Sungai Udang ke pulau berkenaan.

Semua kumpulan itu dipercayai dilanda ribut dipukul ombak kira-kira jam 9 malam dan hanya tiga bot yang dinaiki seorang pegawai serta 35 anggota berjaya sampai ke Pulau Upeh kira-kira jam 12.30 tengah malam.

Dalam pada itu, Pusat Gerakan Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri menerima laporan berhubung kehilangan 13 anggota tentera di perairan Selat Melaka jam 4.00 petang tadi.

Dalam pada itu, Pasukan Penyelamat Di Air (PPDA) turut bergegas ke lokasi kejadian.

Sementara itu, jurucakap Kementerian Pertahanan yang mengesahkan kejadian itu berkata, usaha menyelamat masih dijalankan bagaimanapun enggan mengulas lanjut.

Tinjauan Sinar Harian mendapati pasukan penyelamat berkumpul di Dataran 1Malaysia, Klebang selain tentera membuat kawalan ketat menghalang pengamal media dan orang awam menghampiri kawasan operasi.

Sumber: Sinar Harian
Disember 8, 2013

No comments:

Post a Comment