Saturday 18 July 2015

Kenapa Greece gagal membayar balik hutang?

Greece

HUJUNG bulan lalu, Greece telah melepasi tarikh akhir untuk ‎menjelaskan hutang negaranya sebanyak €1.6 bilion kepada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), selepas menteri zon euro enggan melanjutkan hutang atau jaminan keluar (bailout) mereka.

Greece merupakan negara maju pertama yang gagal membayar balik pinjaman kepada IMF dan kini secara rasmi tertunggak.

Mengapa Greece terbeban hutang?

Memetik laporan USA Today, sama juga seperti isi rumah yang membelanjakan lebih banyak wang setiap bulan berbanding pendapatan, itulah juga yang terjadi kepada Greece selepas terpaksa menanggung bebanan hutang dengan berbelanja di luar kemampuan.

Menurut ketua pelaburan pejabat penasihat Cumberland, David Kator, pinjaman kerajaan yang berterusan untuk membiayai janji-janji ahli politik telah menyebabkan Greece menghadapi masalah tunai

Umur pesaraan di Greece ialah 57 tahun berbanding dengan Amerika Syarikat iaitu 61 tahun.

Walaupun umur persaraan yang pendek baik untuk pekerja di negara berkenaan tetapi ia sebenarnya memberi masalah besar kepada babak kewangan kerajaan.

Malah pembayar cukai di Greece mengelak kewajipan mereka untuk membayar cukai dan ia bermakna pendapatan kerajaan akan berkurang.

Siapa yang meminjam duit dan mengapa?

Pada mulanya kerajaan Greece meminjam berjuta juta dolar dari bank di Eropah namun Greece gagal membayar pinjaman tersebut.

Greece tidak dapat lagi untuk mengumpul dana daripada pasaran awam kerana pelabur bimbang mereka tidak akan mendapat balik wang mereka jika mereka meminjamkan wang kepada negara itu.

Dengan Greece pada laluan ke arah muflis pada awal tahun 2010 - dan ancaman krisis kewangan baru menjulang - negara ini mendapat pertamanya dua penyelamatan antarabangsa yang akan berakhir berjumlah 240 bilion euro yang dipanggil "Troika" (Bank Pusat Eropah, Tabung Kewangan Antarabangsa dan Kesatuan Eropah).

Sebahagian besar daripada wang yang dihutangkan Athens hari ini adalah untuk Troika, dan bukan kepada bank-bank Eropah.

Mengapa Greece gagal membayar balik hutang?

Terma bailout adalah ketat. "Penjimatan" pelan bermakna perbelanjaan kurang, cukai yang lebih tinggi, tindakan keras ke atas pelarian cukai dan langkah-langkah lain yang direka bentuk untuk mendapatkan kewangan Greece kembali ke landasan. Tetapi Greece masih tidak boleh datang dengan dana untuk membayar bil-bil mereka sendiri.

Akibatnya, keadaan kewangan Greece bertambah buruk. Kadar pengangguran adalah melebihi 25 peratus dan KDNK telah jatuh sebanyak kira-kira 30 peratus sejak tahun 2008, menurut data Bank Dunia hutang Greece hampir 200 peratus daripada KDNK.

Dasarnya kebanyakan wang bailout yang diterima Greece digunakan untuk membayar balik pinjaman daripada pemiutangnya. Dan ia adalah hampir mustahil untuk Greece untuk membayar hutang yang sangat besar apabila ekonomi adalah berprestasi rendah

Penyusunan semula ekonomi

Dalam pada itu, Parlimen Greece pada Isnin, meluluskan rancangan penyusunan semula ekonomi yang diumumkan sekali gus menyokong kerajaan haluan kiri pimpinan Perdana Menteri Alexis Tsipras berunding dengan peminjam antarabangsa.

Bagaimanapun, beberapa ahli daripada parti pemerintah, Syriza termasuk yang dipertua parlimen, Zoe Constantopoulou dan Menteri Tenaga, Panagiotis Lafazanis berkecuali daripada mengundi.

Cadangan baru untuk menyelamatkan Greece daripada bankrap membabitkan beberapa langkah meningkatkan cukai dan pengurangan perbelanjaan kerajaan.

Latar belakang krisis Greece

Berikut ialah kronologi krisis kewangan di Greece yang dipetik AP.

2010: Selepas setahun terlebih belanja, hutang awam Greece meningkat kepada 350 billion euro.

IMF dan kesatuan Eropah meminjamkan 110 billion euro kepada kerajaan untuk membantu kerajaan Greece membayar hutang sebagai langkah penjimatan (pemotongan perbelanjaan, pemotongan gaji, kenaikan cukai dan pembaharuan skim pencen)

2011: Protes keganasan terhadap langkah penjimatan. Kerajaan jatuh

2012: Kesatuan Eropah (EU) meminjam lagi 130 bilion euro. Sektor swasta Greece bersetuju untuk menghapuskan separuh hutang yang dipinjamkan dan mengurangkan hutang Athes kepada 100 bilion euro.

2015: Parti Syriza memenangi pilihan raya berjanji untuk merundingkan semula syarat bantuan. Sejak 2010 GDP telah menurun sehingga 25%, gaji dan 28% pekerja kehilangan pekerjaan.

FEB 20: Langkah bailout dilanjutkan kepada 30 June. Greece bersetuju untuk memulakan langkah untuk memulangkan semula 7.2 euro dalam dana penyelamat.

JUN 17: Selepas beberapa bulan gagal dalam langkah reformasi, Greece diberi amaran untuk meninggalkan zon euro dan kesatuan eropah.

JUN 27: Perdana menteri, Alexis Tsipras memanggil cadangan penyelamat.

Kesatuan Eropah enggan melanjutkan bailout selepas 30 Jun.

Pelanggan bank mula mengeluarkan wang dalam bank masing-masing.

JUN 29: Greece menutup bank sehingga 6 Julai untuk mengawal modal. Stok pasaran Athens ditutup sehingga 8 July. Stok jatuh di seluruh dunia.

JUN 30: Tarikh akhir Athens perlu membayar 1.5 billion euro kepada IMF tamat.

- Sumber: Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment