Sunday 19 July 2015

Istana kutuk tabloid siar video Ratu Elizabeth tabik Nazi

Istana Buckingham mengutuk laporan akhbar tabloid UK, The Sun yang memetik video memaparkan Ratu Elizabeth II ketika muda, memberikan tabik Nazi.

Video berkenaan yang dirakamkan pada 1933, turut memaparkan bonda ratu, Elizabeth Bowles Lyon, Puteri Margaret bersama ayah saudaranya, Putera Edward (yang kemudian menjadi Edward III) melakukan tabik yang sama.

Klip video keluarga, yang dirakamkan di Balmoral, Scotland, dipercayai telah difilemkan dalam masa setahun selepas Adolf Hitler dilantik sebagai Canselor Jerman.

Manakala, versi cetak akhbar tabloid Britain, The Sun pula menerbitkan satu imej yang diambil daripada rakaman video itu, menunjukkan Elizabeth bersama bonda, adik dan bapa saudaranya, di muka depan akhbar tersebut dengan tajuk utama, "Their royal heilnesses."

"Ia sungguh mengecewakan untuk melihat video yang dirakam lapan dekad yang lalu dan nampaknya arkib peribadi keluarga diraja, telah diperolehi dan dieksploitasi dengan cara ini," kata seorang jurucakap Istana Buckingham.

Bagaimanapun, The Sun kemudian mempertahankan pendirian dengan mengeluarkan laporan berkenaan.

Menurut penulis, The Sun, Stig Abell, rakaman itu telah diperoleh secara sah dan video itu tidak dimuat naik dengan tujuan mengritik ratu ataupun bonda ratu.

"Imej-imej ini telah dirakamkan tersembunyi untuk 82 tahun. Kami menerbitkan gambar tersebut bukan untuk mencerminkan imej buruk ratu kita, adik atau bondanya.”

"Mereka, bagaimanapun, memberikan gambaran menarik terhadap sikap pejudis Edward VIII dan rakan-rakannya pada dekad suram, paranoid dan huru-hara itu."

Namun, menurut penulis biografi riwayat bonda ratu, tidak pernah dalam kajiannya menunjukkan keluarga diraja Britain menyokong Nazi.

- Sumber: Astro Awani | 19 Julai 2015

No comments:

Post a Comment