Sunday 1 February 2015

Wanita dakwa dirogol pemandu saman syarikat teksi


NEW DELHI: Seorang wanita yang mendakwa dirogol pemandu teksi syarikat Uber di ibu negara India menyaman syarikat perkhidmatan teksi dalam talian itu di mahkamah Amerika Syarikat kerana gagal memastikan keselamatan penumpang.

Dalam tuntutan mahkamahnya, wanita India itu menuduh Uber mendahulukan keuntungan daripada keselamatan, dia menggelar syarikat yang berpangkalan di Amerika Syarikat itu sebagai 'pengangkutan elektronik percuma di zaman moden'.

Dalam e-mel kepada AFP pada Khamis, peguam Amerika yang mewakili wanita berusia 25 tahun itu berkata, Uber disaman bagi ganti rugi yang tidak dinyatakan jumlahnya untuk 'kecederaan fizikal dan emosi'.

"Sekalipun komitmen menyediakan keselamatan, menggunakan aplikasi Uber dan menetapkan lokasi mengambil penumpang terbukti ia hanya 'pengangkutan elektronik percuma di zaman moden'," menurut tuntutan mahkamah yang difailkan di mahkamah California itu.

"Pengguna perlu berhati-hati - kita semua tahu bagaimana kisah dalam filem berakhir," butiran tuntutan mahkamah itu, menuduh kecuaian Uber .

Sementara itu, seorang peguam wanita, Douglas H. Wigdor, sebelum ini mewakili pembantu hotel yang menuduh bekas ketua Tabung Kewangan Antarabangsa Dominique Strauss-Kahn melakukan serangan seksual pada tahun 2012.

Syarikat yang berpangkalan di San Francisco itu tidak mengulas berhubung tuntutan mahkamah sebaliknya berkata "takziah yang tidak terhingga kepada mangsa jenayah ngeri ini".

Jurucakap syarikat itu juga berkata mereka 'bekerjasama sepenuhnya' dengan pihak berkuasa bagi memastikan orang yang bertanggungjawab bagi jenayah itu dibawa ke muka pengadilan.

Uber diharamkan beroperasi di Delhi selepas kejadian serangan ke atas wanita terbabit pada 5 Disember lalu, yang mencetuskan kebimbangan keselamatan baru di bandar yang mempunyai rekod yang tinggi membabitkan keganasan seksual.

Perbicaraan membabitkan pemandu syarikat terbabit yang didakwa menyerang wanita itu ketika dia dalam perjalanan pulang dari makan malam, sedang berjalan. Beliau mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan merogol, penculikan dan ugutan jenayah.

Uber, yang menghubungkan penumpang kepada pemandu melalui aplikasi telefon pintar, minggu lalu berkata ia memulakan operasi di Delhi, tetapi pihak berkuasa menolak permohonan untuk mendapatkan lesen beroperasi sebagai sebuah syarikat radio-teksi.

Uber berkata ia komited untuk melindungi penumpang di India dan di seluruh dunia.

India adalah salah satu pasaran utama syarikat di luar Amerika Syarikat dan beroperasi di keseluruhan bandar-bandar utama di India.

- Sumber: AFP

No comments:

Post a Comment