Sunday 9 March 2014

Radar TUDM tunjukkan indikasi kemungkinan pesawat cuba berpatah balik


KUALA LUMPUR: Pesawat penerbangan Malaysia Airlines MH370 yang dilaporkan hilang dari pemantau radar komunikasi semalam dipercayai cuba berpatah balik ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Panglima Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM), Jeneral Tan Sri Rodzali Daud berkata melalui pemantauan radar tentera udara mendapati terdapat kemungkinan besar pesawat tersebut cuba berpatah balik dari laluan asalnya disebabkan masalah-masalah tertentu. 

“Kita ada meneliti semula rakaman pemantauan radar dan kami percaya terdapat indikasi kemungkinan bahawa pesawat tersebut cuba berpatah balik ke KLIA dan kita turut berkolaborasi dalam meneliti rakaman penerbangan pesawat tersebut dengan pihak penerbangan awam,” katanya dalam sidang media yang diadakan di KLIA sebentar tadi.

Rodzali menambah, apa yang menghairankan dalam hal ini ialah tiadanya isyarat kecemasan atau panggilan dari pesawat tersebut selepas hilang dari komunikasi radar.

“Kami juga telah meluaskan kawasan operasi mengesan pesawat di Laut China Selatan tersebut di mana, kami telah meminta bantuan pihak berkuasa Indonesia untuk turut serta membantu kami dalam mengesan pesawat tersebut di perairan mereka,”.

Pesawat Boeing 777-200 itu dalam perjalanan ke Beijing dari Kuala Lumpur pada jam 12.41 pagi Sabtu sebelum terputus komunikasi hubungan dengan menara kawalan trafik udara sekitar jam 1.30 pagi kemudian.

Lokasi terakhir, pesawat tersebut ialah di sekitar Laut China Selatan pada 120 batu nautika timur Kota Baharu.

Astro Awani 

No comments:

Post a Comment