Monday 17 March 2014

Monolog Jual Ubat: Khalid Salleh ubati jiwa penonton


khalid salleh monolog jual ubat

Monolog Jual Ubat membuktikan sosok bernama Khalid Salleh bukan calang-calang seniman. Biar banyak ubat yang mujarobat, namun ubat yang dijual Khalid Salleh atau mesra disapa Wak Khalid bukan sebarang ubat.

Cukup dengan sebotol air mineral, sebuah beg dan batu diatas botol serta kain hitam yang dibentang, Monolog Jual Ubat mampu memberi kesan yang besar kepada penonton.

Khalid dengan pengalaman hidupnya mengajar kita untuk lebih mengenali siapa kita, mengajar kita untuk lebih dekat dengan pemilik segala rahsia langit dan bumi. Dua jam setengah, Khalid mencetuskan keinginan untuk berfikir tentang hakikat kejadian manusia, tentang alam dan tentang yang maha mengetahui.

Khalid Salleh dan monolog jual ubat

Lihat saja bagaimana Khalid sinis terhadap kisah Israk dan Mikraj. Betapa ramai yang masih tidak memahami perjalanan kerohanian sebaliknya lebih percaya dan masih terperangkap dengan gambaran buraq yang dijaja saudagar Yaman.

Khalid mempunyai banyak naskah yang hebat namun Jual Ubat antara yang istimewa bagi beliau sendiri dan mereka yang pernah menontonnya sebelum ini.

Sebelum singgah ke Istana Budaya, Khalid dan Monolog Jual Ubat pernah pusing ke seluruh negara dan berpetualang di beberapa tempat di Indonesia.

Bermula 11 Mac lalu hingga ke malam ini, kerjasama antara Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM), Persatuan Penulis Nasional (Pena) dan Istana Budaya memberi peluang kepada mereka yang sebelum ini terlepas peluang menerima 'rawatan jiwa' dari Khalid untuk 'diubati' oleh seniman yang sering dianggap sukar difahami. 

Khalid tidak pernah mendapat pendidikan formal dalam bidang teater tetapi kreativitinya lahir dari pengalaman bergaul dengan pelbagai lapisan masyarakat.

Khalid Salleh Monolog Jual Ubat

Pengalaman menjual ubat di kaki lima Jalan Masjid India dan Benteng, Kuala Lumpur banyak membantu Khalid memahami gelagat manusia. Kerana itu karya beliau sebenarnya sangat dekat dekat masyarakat terutamanya orang Melayu dan ada ketikanya sangat sinis terhadap bangsanya.

Khalid merupakan Penerima Anugerah Seni Negara 2006 dan merupakan pelakon lelaki Malaysia yang kedua memenangi anugerah Pelakon Lelaki Terbaik di Festival Filem Asia Pasifik, selepas Seniman Agung Tan Sri P. Ramlee.

No comments:

Post a Comment