Sunday 19 January 2014

Kanta sentuh pintar, ukur paras gula

Kanta sentuh pintar, ukur paras gula
Google kini sedang menguji keberkesanan prototaip kanta lekap tersebut.

SYARIKAT enjin pencari gergasi, Google kini melangkah setapak lagi dengan menceburi bidang perubatan menerusi ciptaan kanta sentuh pintar yang direka khas untuk penghidap diabetis.

Kanta lekap dilengkapi cip tanpa wayar dan sensor glukosa miniatur tersebut direka khas untuk mengukur paras gula menerusi titisan air mata.

Difahamkan, lubang jarum pada kanta sentuh pintar itu membolehkan cecair dari permukaan mata meresap ke dalam sensor dan cip yang tertanam pada dua lapisan lembut kanta lekap tersebut.

Google mendakwa ujian lebih kerap dengan kanta sentuh terbabit mampu mengurangkan risiko penyakit seperti kegagalan buah pinggang dan buta.

Pakar endokrinologi Yayasan Perubatan Palo Alto, Dr Larry Kevin menyifatkan ia sebagai ciptaan luar biasa kerana dihasilkan sebuah firma teknologi seperti Google.

"Ia adalah alternatif baharu berbanding ujian cucuk jari yang kadangkala menyebabkan pesakit berasa tidak selesa," katanya dipetik dari laporan AP.

Sementara itu, penganalisis Penyelidikan Renub menjangkakan pasaran pemantau paras gula dalam darah mampu mencapai lebih AS$16 bilion (RM53 bilion) menjelang akhir tahun ini. - Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment