Friday 6 December 2013

Jika ada bukti Petronas mesti dedah kempen Pakatan Rakyat takutkan pelabur

Petronas didesak dedah kempen Pakatan Rakyat takutkan pelabur

Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin menggesa supaya tindakan undang-undang dikenakan kepada pihak yang menabur fitnah sehingga Petronas kerugian hampir RM40 bilion akibat pelabur Taiwan membatalkan hasrat melabur di Pengerang, Johor.

Khairy berkata tindakan pemimpin pembangkang itu merupakan satu pengkhianatan kepada negara kerana menyebarkan maklumat yang palsu sehingga menjejaskan ekonomi negara.

"Kita bukan hanya boleh melihat soal pengkhianatan dari segi kesetiaan politik ataupun pencerobohan wilayah tetapi juga dari segi apa sahaja usaha yang boleh menafikan kemajuan ekonomi di negara kita terutamanya bila usaha itu dibuat atas sebab-sebab yang tidak betul," katanya kepada Astro AWANI.

Katanya, pemimpin pembangkang membangkitkan isu alam sekitar tidak berasaskan fakta sebaliknya ia dibuat semata-mata untuk menafikan pelaburan asing ke dalam negara.

"Kalau kita bantah soal pelaburan yang tidak membawa kebaikan dari segi alam sekitar dan sebagainya yang berasaskan kepada fakta, saya faham.

"Tetapi dalam kes ini tidak, dia cuma mahu pelaburan ini tidak datang ke sini atas desakan yang berasaskan kepada maklumat yang palsu." katanya lagi.

Khairy menyifatkan tindakan pemimpin pembangkang ini sebagai satu sabotaj ekonomi sehingga menyebabkan negara mengalami kerugian  yang besar dan menjejaskan peluang pekerjaan kepada puluhan ribu rakyat Malaysia.

Sementara itu, Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan mendesak Petronas segera mendedahkan butiran mengenai kerugian berjumlah hampir RM40 bilion pelaburan asing dari Taiwan yang didedahkan oleh Najib.

Ketuanya, Razlan Raffi berkata Petronas tidak boleh berdiam diri dalam perkara ini kerana ia melibatkan kepentingan nasional.

Katanya, rakyat perlu tahu mengenai kerugian yang dialami oleh Petronas itu kerana ia melibatkan satu jumlah yang besar.

"Petronas perlu dedahkan apa bentuk perniagaan yang telah cuba dibuat dengan pelabur dari Taiwan ini dan bagaimana begitu mudah pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab ini mempengaruhi pelabur-pelabur asing ini.

"Rakyat berhak untuk mengetahui mengenai perkara ini kerana ia merupakan isu nasional dan jumlahnya bukan sedikit," katanya.

Razlan juga berpendapat Petronas perlu mendedahkan siapakah pemimpin pembangkang yang didakwa terlibat menghasut pelabur dari Taiwan supaya tidak melabur di Pengerang.

Tegas beliau, nama pemimpin-pemimpin pembangkang ini perlu didedahkan supaya tindakan boleh diambil ke atas mereka.

"Rakyat perlu tahu siapa pemimpin yang tidak bertanggungjawab ini supaya rakyat boleh menghukum mereka dan parti pembangkang pada pilihan raya umum akan datang.

"Petronas tidak boleh diamkan perkara ini, dedahkan siapa yang terlibat, dari parti mana, ini semua perlu Petronas dedahkan kerana rakyat perlu tahu," jelasnya.

Katanya, Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan juga akan menghantar memorandum kepada Petronas supaya membuat pendedahan itu segera.

Pada masa sama, Razlan juga mengesa supaya Petronas segera mencari pelaburan baru bagi menggantikan kerugian yang ia alami.

Najib ketika menyampaikan ucapan dasarnya pada Khamis mendedahkan maklumat yang beliau terima daripada Presiden Petronas Tan Sri Shamsul Azhar Abbas mengenai kehilangan peluang pelaburan dari Taiwan bagi projek Pembangunan Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia itu.

Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO Selangor, Zainuri Zainal berkongsi sentimen yang sama dan menyifatkan kerugian RM40 bilion itu bukan satu perkara kecil.

"Ini 40 bilion ringgit, bukan 4 juta. Kalau 100 juta ringgit pun orang bising, apalagi kalau 40 bilion ringgit," katanya.

"Rakyat berhak untuk tahu apa yang terjadi. Kita mahu Petronas dedahkan apa yang dia (pembangkang) telah buat sehingga pelabur takut hendak melabur di Pengerang."

Jelas Zainuri, apa yang berlaku ke atas Petronas mempunyai kesan langsung dan tidak langsung kepada kerajaan dan UMNO yang menunjangi kerajaan serta kepada rakyat secara keseluruhan.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dalam reaksinya pada Khamis menyifatkan tindakan pemimpin pembangkang menghasut pelabur dari Taiwan itu bukan hanya pengkhianatan terhadap negara tetapi juga penyokong dan pengundi mereka.

Tegas beliau, pemimpin pembangkang sepatutnya mengutamakan kepentingan negara biarpun berbeza idealogi politik dan tidak melakukan sabotaj kepada pelaburan yang dapat menjana pendapatan negara.

"Sepatutnya dalam apa jua keadaan, mereka tidak patut menghalang kemasukan pelabur, seperti di Pulau Pinang yang dikuasai pembangkang, kerajaan pusat tidak pernah menyekat pelaburan ke sana.

"Apatah lagi dalam keadaan kemasukan pelabur ke Pengerang (Johor), kawasan yang hendak kita perkasakan industri petroleum," katanya pada sidang media selepas perasmian Perhimpunan Agung UMNO ke-64, di PWTC, pada Khamis.

Ahmad Zahid berkata tindakan pemimpin pembangkang memainkan isu alam sekitar untuk memburukkan projek di Pengerang itu sebagai "menjijikkan".


Astro Awani 

No comments:

Post a Comment