Friday 6 December 2013

Blogger pertikai KJ kritik kenaikan tarif elektrik

Blogger pertikai KJ kritik kenaikan tarif elektrik

Blogger Ahirudin Attan mempertikaikan tindakan Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin yang juga Menteri Belia dan Sukan kerana mempersoalkan cadangan kenaikan tarif elektrik yang diumumkan oleh kerajaan awal minggu ini.

Katanya, sebagai anggota kabinet pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Khairy tidak wajar berbuat demikian.

"KJ (Khairy Jamaluddin) tidak boleh menganggap beliau bukan sebahagian daripada proses membuat keputusan itu, bukan sebahagian daripada tanggungjawab bersama itu," kata Ahirudin di laman blognya Rocky's Bru.

Kritikan terhadap Khairy itu terkandung dalam tulisan bertajuk Electricity tariff increase: 4 things KJ needs to know (Kenaikan tarif elektrik: 4 perkara KJ perlu tahu).

Khairy dalam ucapan dasarnya membuka Perhimpunan Pergerakan Pemuda UMNO pada Rabu mengkritik Tenaga Nasional Berhad (TNB) kerana menaikkan tarif elektrik dan meminta syarikat berkaitan kerajaan itu supaya tidak memikirkan keuntungan semata-mata.

Beliau juga membuat teguran umum kepada semua GLC yang lain supaya tidak lupa tanggungjawab kepada rakyat dan bukan hanya mengutamakan prestasi kewangan sahaja.

Dalam sidang media selepas ucapan itu, Khairy menjelaskan bahawa beliau sedar dirinya terikat dengan keputusan kabinet tetapi sebagai Ketua Pemuda UMNO, beliau merasakan perlu untuk menyuarakan keresahan rakyat mengenai kenaikan itu.

Perkara sama juga katanya sudah beliau suarakan dalam mesyuarat kabinet.

Ahirudin yang juga bekas wartawan kanan Kumpulan The New Straits Times Press Berhad memberi tiga sebab lain kenapa teguran Khairy ke atas TNB itu tidak wajar.

Pertama, cadangan kenaikan tarif elektrik itu bukan dibuat oleh TNB tetapi MyPower Corporation iaitu agensi di bawah Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air.

Agensi itu ditubuhkan pada 2011 dengan mandat mengemukakan cadangan untuk menstruktur semula sektor tenaga negara.

Ahirudin seterusnya berhujah bahawa kenaikan tarif elektrik itu adalah kesan daripada penyelarasan subsidi kerajaan yang menyebabkan subsidi gas ditarik balik dan harga gas asli cecair diletakkan pada harga pasaran.

"Satu-satunya cara untuk "membayar" penghapusan subsidi itu ialah dengan menaikkan tarif elektrik seperti yang dicadangkan oleh MyPower," kata Ahirudin.

Beliau menambah Khairy sepatut memuji MyPower kerana memastikan 70 peratus pengguna di Semenanjung dan mungkin lebih ramai pengguna di Sabah dan Sarawak tidak akan terjejas dengan kenaikan tarif berkenaan.

Kelompok itu adalah mereka yang menggunakan kurang 300kW/h atau yang membayar bil elektrik tidak sampai RM77 sebulan.

Ahirudin seterusnya mengingatkan Khairy bahawa peningkatan tarif itu tidak menyumbang apa-apa keuntungan kepada TNB.

Katanya daripada kenaikan 4.99 sen itu, 3.92 sen pergi kepada Petronas dan 0.17 sen untuk kos arang batu manakala 0.90 sen akan pergi kepada TNB untuk perbelanjaan modal dan operasi bagi menaiktaraf sistem untuk empat tahun akan datang.

Jelas Ahirudin, Khairy perlu sedar bahawa beliau adalah anggota pentadbiran Perdana Menteri iaitu kerajaan yang mengalakkan penyelarasan subsidi, yang melantik MyPower dan yang meluluskan atau akan meluluskan tarif baru itu.

"Saya rasa dia (Khairy) mula cuai dan tidak buat kerja rumah yang cukup," kata Ahirudin.

ASTRO Awani 

No comments:

Post a Comment