Wednesday 2 October 2013

Melenting isu miliki ijazah palsu dibangkit di Parlimen


Richard Riot melenting isu miliki ijazah palsu dibangkit di Parlimen

Isu ijazah palsu yang dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Serdang, Dr Ong Kian Ming telah membuatkan Timbalan Menteri Sumber Manusia Datuk Richard Riot hari ini melenting ketika sesi soal jawab lisan di Parlimen.

Richard menegaskan ijazah yang dimilikinya adalah sah dan tulen.

"Saya telah menjadi ahli Parlimen selama enam penggal. 23 tahun saya berada dalam Dewan ini," katanya yang kemudiannya menerima kritikan daripada ahli Parlimen pembangkang kerana tidak menjawab soalan yang diberikan kepadanya.

"Saya pentingkan ilmu sepanjang hayat," kata Richard lagi.

Semasa sesi soal jawab lisan, Kian Ming bertanyakan soalan berkenaan tindakan yang diambil kerajaan terhadap mereka yang memiliki ijazah palsu dengan menggunakan Richard sebagai contoh.

Ahli Parlimen Bandar Kuching, Chong Cheing Jen kemudiannya menuding jari kepada Richard sekaligus membangkitkan kemarahan Richard.

"Saya ingin menegaskan ijazah saya bukan ijazah palsu," kata Richard, dan menambah tindakan Cheing Jen menunjuk kepadanya memerlukan beliau mempertahankan dirinya. 

"Kalau tidak saya tidak akan bangun hari ini," katanya lagi.

"Untuk ijazah saya saya bekerja kuat kerana saya percaya ilmu sepanjang hayat," kata ahli Parlimen Serian itu lagi.

Isu ijazah palsu beliau telah dibangkitkan pada Jun lalu, malah beliau turut menyuarakan kemungkinan untuk mengambil tindakan saman terhadap mereka yang menuduh beliau memiliki ijazah palsu.

Tiga ahli Parlimen DAP, termasuk Kian Ming, Zairil Khir Johari (Bukit Bendera) dan Julian Tan (Stampin) sebelum ini mendakwa Richard memiliki Ijazah Pentadbiran Perniagaan dari Chartered Institute of Business Administration (Ireland) pada 1994 dan Ijazah Sarjana Pentadibiran Perniagaan dari Preston University (Amerika Syarikat). - Astro Awani 

No comments:

Post a Comment