Tuesday 15 October 2013

Hari jangan pakai bra sedunia!


Antara banyak sambutan merepek, tanggal 13 haribulan Oktober telah dikategorikan sebagai Hari Jangan Pakai Bra Sedunia, seiring dengan bulan Oktober yang menjadi bulan kesedaran tentang barah payudara.

Barah payu dara dikenali sebagai salah satu pembunuh utama kepada wanita sedunia, jadi pelbagai rawatan dan kaedah pencegahan telah difikirkan bagi mengurangkan dan menghapuskan risiko memperoleh barah payu dara.

Antara salah satu kaedah pengurangan risiko peroleh barah payu dara adalah dengan mengurangkan pemakaian bra atau baju dalam. Pada dasarnya agak ganjil dan aneh, terutamanya kerana sudah biasa anggap bra sebagai sokongan kepada payu dara namun kajian saintifik Inggeris yang mengaitkan pemakaian bra dengan sakit payu dara. Kajian tersebut turut buktikan mereka yang tidak memakai bra bebas daripada barah payu dara.

Kita mungkin belum bersedia untuk keluar ke pejabat atau melakukan aktiviti seharian tanpa bra, jadi kaedah kedua terbaik adalah untuk amalkan ini hanya di rumah dan waktu malam dan bukan ketika hendak keluar rumah.

Banyak lagi kaedah yang boleh mengurangkan risiko barah payu dara, terutamanya dari segi makanan, jadi rajin-rajinlah membaca bagi melindungi payudara anda!


Sumber

No comments:

Post a Comment