Sunday 15 November 2015

Janda jerat lebih 16 mangsa, lesapkan RM30,000 bermodal ayat manis

Mangsa sering diperdaya dengan taktik pujukan janda itu yang meminta sejumlah wang untuk menyelesaikan masalahnya. - Gambar hiasan

MELAKA: Perwatakan lembut dan alim serta raut wajah yang manis didakwa dijadikan modal seorang janda untuk melakukan penipuan wang termasuk membuat cerita dirinya menghadapi masalah membawa masuk pembantu rumah.

Janda terbabit dikatakan menipu lebih daripada 16 mangsa dengan melibatkan kerugian lebih RM30,000.

Menurut beberapa mangsa ketika ditemuramah berkata, janda yang berusia 33 tahun itu sering menggunakan ayat manis serta desakan bagi mendapatkan sejumlah wang yang diminta dengan pelbagai alasan.

Dia yang kononnya terpaksa ke Indonesia bagi mendapatkan pembantu rumah meminta sejumlah wang kepada mangsa bagi menghidupkan visa selain menipu dengan mengatakan dia tersepit dek perjanjian rumah sewa apabila terpaksa membayar sejumlah RM6,000 kepada pemilik rumah tersebut.

Paling menyedihkan, salah seorang yang menjadi mangsa ialah rakan karibnya sendiri yang dikenali sejak bangku sekolah.

Rozaimi Ishak, 33, menceritakan betapa dirinya kesal dan terpedaya selepas termakan pujuk serta desakan oleh janda itu supaya memasukkan sejumlah RM3,000 ke akaunnya.

“Walaupun keberatan pada mulanya, atas dasar itulah saya akhirnya meminjam wang kepadanya.

“Dia meminta daripada saya sebanyak RM7,000 kerana dia kata dia tersekat dalam perjanjian sewa rumah. Tapi dia kata tidak apa, bagi saja setengah daripada jumlah itu, dengan tempoh pinjaman selama sehari,” kata Rozaimi.

Menurut mangsa lagi, dia tidak menyangka rakan karibnya itu bertindak menjerat dirinya apabila berjanji hanya akan meminjam duit tersebut selama sehari.

Katanya, dia memberi wang itu atas dasar kawan baik dan janda tersebut juga bijak menggunakan kata-kata memujuk bagi meyakinkan dirinya. 

- Sumber: Astro Awani | November 15, 2015

No comments:

Post a Comment