Sunday 14 June 2015

USBO pinda perlembagaan meliputi kaum Bumiputera

Datuk Seri Salleh Said Keruak

KOTA KINABALU - Pertubuhan Bajau Bersatu Sabah (USBO) telah meminda perlembagaannya untuk menukar namanya kepada Pertubuhan Bumis Bersatu Sabah dalam usahanya untuk memperkukuh dan memperluas skop dan fungsi pertubuhan.

Presiden USBO Datuk Seri Salleh Said Keruak berkata pindaan itu diluluskan Pendaftar Pertubuhan (ROS) menerusi surat bertarikh 27 Mei tahun ini dan diterima baru-baru ini.

Bagaimanapun, katanya nama singkatannya kekal sebagai USBO, tetapi perkataan Bajau ditukar kepada Bumis yang definisinya merujuk kepada kaum Bajau, Ubian, Melayu, Iranun dan Suluk.

"Pindaan ini dibuat untuk menyesuaikan skop dan fungsi persatuan serta memperjuangkan kepentingan semua kaum di bawah naungan Bumiputera," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata dari segi objektif dan peranan, USBO akan mengekalkan perjuangan asalnya dengan aktiviti ditumpukan pada bidang pendidikan, ekonomi dan kebudayaan.

Salleh, yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri berkata USBO juga komited memberi sokongan kepada kerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di peringkat persekutuan dan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman di peringkat negeri.

USBO ialah anggota gabungan Barisan Nasional. 

- Sumber: Bernama


No comments:

Post a Comment