Friday 22 May 2015

Lelaki dikesan dengan tumor buah pinggang seberat 5kg

Seorang lelaki yang berusia 66 tahun dari New Dehli dikesan dengan pertumbuhan tumor buah pinggang seberat 5kg. -Gambar hiasan

SEORANG lelaki dari New Delhi dikesan dengan pertumbuhan tumor buah pinggang seberat 5kg di mana saiz itu didakwa paling besar dalam rekod perubatan dunia, lapor Mirror.UK.

Pesakit, Kapleshwar, 66 tahun, yang sering mengadu sakit perut dan batuk teruk tiba di Institut Sains Perubatan Maha India di New Delhi untuk dibedah.

Tumor sebesar buah tembikai itu kemudiannya berjaya dikeluarkan dalam operasi pembedahan selama lima jam dalam satu pembedahan yang 'mengejutkan' pakar perubatan di hospital itu

Menurut Dr Mukur Dipi Ray, yang mengetuai pasukan pakar bedah hospital itu berkata, prosedur "exploratory laparotomy" dilakukan untuk mengenal pasti ketumbuhan seberat 5.018kg tersebut.

"Ketumbuhan tumor buah pinggang itu terlalu besar sehingga melekat kuat di antara bahagian hati dan usus besar perut pesakit itu,” katanya.

Bagaimanapun, ketumbuhan tumor tersebut berjaya dipisahkan daripada usus besar dan hati pesakit itu oleh pakar perubatan. 

Bukan itu sahaja, radikal nephrectomy dan pembedahan limfa turut dilakukan ke atas pesakit itu.

"Sebelum pembedahan ini, saya sering berada dalam keadaan risau dan tidak selesa, tetapi kini saya berasa lega.

"Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada doktor -doktor yang membantu pembedahan ini, " kata Das selepas menjalani pembedahan selama lima jam.

- Sumber: Astro Awani 

No comments:

Post a Comment