Thursday 7 May 2015

Gempa Nepal: Mayat rakyat Malaysia dibawa ke Kathmandu


Mayat rakyat Malaysia dibawa ke Kathmandu, lapor Bernama.

KATHMANDU: Mayat seorang rakyat Malaysia, Sai Jaya Raj Anthony yang hilang sebelum gempa bumi dasyat yang melanda Nepal 25 April lepas, kini berada di Hospital Universiti Tribhuvan, lapor Bernama.

"Mayatnya sekarang berada di hospital untuk bedah siasat dan akan diserahkan kepada pihak berkuasa Malaysia selepas prosedur perundangan mengenainya selesai," kata jurucakap kepada Kementerian Luar Nepal, Tara Pokhrel.

Memetik laporan Bernama, Mejar Janak Silwal daripada Angkatan Tentera Darat Nepal menyatakan bahawa mayat Anthony ditemui di Langtang, kira-kira 150 km utara Kathmandu, pada Rabu dan diterbangkan ke Kathmandu.

Anthony seorang deejay terkemuka telah mengembara dengan berjalan kaki di kawasan Langtang pada 21 April lepas sebelum keluarga di tanah air gagal menghubunginya. 

Sebelum ini, portal mStar melaporkan mayat seorang warga Malaysia yang dipercayai Raj Anthony ditemui awal pagi tadi di Lembah Langtang, salah sebuah perkampungan di kawasan pergunungan kira-kira 130 kilometer utara Kathmandu.

Pegawai polis Nepal menjelaskan bahawa pihaknya sedang menunggu pengesahan mayat. 

Manakala, Pegawai kedutaan Malaysia di Kathmandu, Fadli Adilah menyatakan bahawa mereka akan melakukan segala pengurusan untuk membawa mayat pulang ke tanah air.

- Sumber: Agensi

No comments:

Post a Comment