Thursday 7 May 2015

Biar betul?…Pandu lebih 2,000km dari 1 tangki guna enjin 1.6-liter?


Tak habis-habis dengan pengeluar berbeza cuba untuk menarik perhatian kita dengan pelbagai bukti menunjukkan kecekapan kenderaan masing-masing. Namun, isu penggunaan bahan api adalah satu perkara yang amat penting. Bukan sahaja dari segi ekonomi tetapi juga alam sekitar. Berita baiknya adalah: semakin lama, nampaknya semakin hebat angka-angka yang diberikan.

Percubaan Isuzu dengan model D-Max yang kami ceritakan di sini memang menarik, tetapi Peugeot mungkin telah memberi prestasi yang lebih releven kepada majoriti pengguna yang memandu kereta biasa.

April lepas, Peugeot telah berjaya mencatat 2,152km pemanduan daripada 43 liter diesel menggunakan sebuah Peugeot 208 1.6-liter Blue HDi baharu. Mengikut data yang diberikan, purata kadar penggunaan bahan api adalah 2.0 liter/100km, mengatasi angka rasmi yang dinyatakan di dalam spesifikasi.


Rekod baharu ini telah dipantau oleh UTAC, iaitu pihak berkuasa berkaitan di negara Perancis. Kereta yang digunakan adalah standard yang dilengkapi kotak gear 5-kelajuan. Sekumpulan pemandu bergilir-gilir memandu, setiap seorang selama tiga hingga empat jam masing-masing.

Secara tepatnya, versi 208 1.6-liter BlueHDi baharu yang digunakan adalan varian yang memang cekap dan dinamakan versi ‘Very Low Fuel Consumption’ (Penggunaan bahan api sangat rendah), yang boleh dibeli pengguna.

Peugeot mendakwa bahawa kadar pembakaran bahan api adalah 3.0-liter/100km dan pengeluaran gas CO2sebanyak 79g/km. In menjadikannya satu tanda aras bagi model pengeluaran biasa. Varian ini juga dipasang dengan spoiler aerodinamik di samping menggunakan tayar rintanga rendah Michelin Enery Saver+.

Harus diingat, Peugeot 208 baharu ini masih belum sampai ke Malaysia. Bahkan ia hanya akan mula dijual di Eropah bermula bulan Jun nanti. Kualiti minyak diesel Euro 2M di Malaysia juga tidak sesuai dengan enjin HDi yang sudah mencapai taraf Euro 6.

- Sumber: Astro Publication 

No comments:

Post a Comment