Friday 17 April 2015

1MDB: Ramai tidak faham apa yang berlaku


SHAH ALAM – Meskipun isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) hangat didebatkan antara kerajaan dan pembangkang, rata-rata rakyat di negara ini tidak faham apa sebenarnya 1MDB.

Berdasarkan satu kajian yang kendalikan oleh Merdeka Center dan stesen radio BFM, lebih 75 peratus responden yang merupakan rakyat negara ini mengakui tidak tahu peranan yang dimainkan oleh badan tersebut.

Manakala 70 peratus responden yang kebanyakannya terdiri daripada golongan berpendapatan rendah; tidak tahu mengenai kontroversi yang melanda badan berkenaan.

Hasil pungutan suara juga turut mendedahkan 52 peratus responden tidak pasti siapa yang perlu dipertanggungjawabkan terhadap kontroversi melibatkan 1MDB, sementara 18 peratus lagi berpendapat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak wajar dipertanggungjawabkan ke atas 1MDB.

Dalam pada itu, 16 peratus pungutan suara mengundi kerajaan persekutuan, 5 peratus pula berkata, pihak pengurusan 1MDB patut bertanggungjawab ke atas badan itu dan baki responden tidak tahu pihak yang harus dipertangungjawabkan (6 peratus) dalam krisis membabitkan syarikat di bawah Kementerian Kewangan itu. 

Kajian tersebut mendedahkan bahawa pengundi muda lebih cenderung untuk menyuarakan keyakinan dalam pengendalian kes 1MDB oleh pihak kerajaan berbanding dengan pengundi yang lebih tua

Sementara itu, hasil kajian tersebut juga menyatakan majoriti 30 peratus responden mengakui tidak pasti sama ada mereka terjejas dengan kontroversi badan tersebut, manakala 23 peratus pungutan suara lagi tidak pasti dengan soalan tersebut.

Kajian dilakukan pada 12 hingga 27 Mac 2015 dan melibatkan 1,011 responden. Majoriti responden berusia 31 hingga 40 tahun diikuti dengan kumpulan berusia 41 hingga 50 tahun dan 21 hingga 20 tahun.

Enam puluh peratus responden berbangsa Melayui diikuti dengan Cina (31 peratus) dan India (9 peratus).

- Sumber: Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment