Sunday 22 February 2015

Salah guna kebebasan punca hubungan berantakan?

  • Gambar Hiasan

ADA banyak isu mengenai kebebasan. Antaranya kebebasan multimedia dan internet, kebebasan bersuara rakyat, kebebasan akhbar dan pelbagai lagi isu umum dan multinasional lain.

Namun kebebasan yang ingin kita bincangkan di ruangan Isu Minggu Ini adalah berkaitan kebebasan diri seorang wanita dan ibu yang masih berumah tangga. Sesuai dan sinonim dengan sisipan mingguan Wanita Oh Wanita (WOW) yang sememangnya dikhususkan untuk membicarakan sebarang perihal bersabit wanita dan ibu.

Menyentuh mengenai kebebasan wanita, dewasa ini wanita dan kerjaya berhubung kait dengan kehidupan sofistikated. Sesungguhnya pembangunan telah mengubah gaya hidup dan ciri-ciri konvensional wanita kepada yang lebih berdaya saing dan mementingkan kerjaya seperti kaum lelaki.

Tiada aforisme tepat untuk membuktikan hujah saya ini; namun, berdasarkan pemerhatian kita setiap hari, saya percaya anda bersetuju dengan kenyataan bahawa pemodenan menjadi salah satu punca perubahan drastik hidup wanita masa kini.

Abad yang mementingkan material ini seolah-olah menunjukkan kebugaran budaya hedonisme dalam masyarakat; kalimah yang menggambarkan kehancuran dan kebejatan budaya berdasarkan keseronokan duniawi semata-mata.

Memburu kejayaan bukan suatu kesalahan buat wanita yang ingin maju ke hadapan, tetapi apa yang membimbangkan ialah kebebasan yang terhasil akibat dari kelalaian diri kita sendiri.

Begitu pun tiada manusia yang mahu menyalahkan diri sendiri seratus peratus atas sebab dan akibat yang berlaku. Adat di dunia memang begitu.

Undang kekacauan

Apakah hak kebebasan? Dalam konteks kehidupan masa kini, bebas bukanlah bermaksud kita boleh melakukan apa sahaja yang kita suka. Sebaliknya perlu dipertimbangkan dengan pemikiran yang waras dan rasional.

Seandainya anda seorang lelaki, tidak seharusnya meletakkan kesalahan itu di pihak isteri/wanita sahaja. Mungkin juga ada kepincangan dan kekurangan dari segi anda mendidik dan memberikan perhatian.

Sikap evasif antaranya merupakan punca wanita terpaksa mengambil alih tanggungjawab yang tidak dilaksanakan dengan sempurna oleh pihak suami; sehingga mereka terjerumus ke arah yang tidak elok.

Dan akhirnya, kebebasan membawa kepada kepincangan rumah tangga dan institusi kekeluargaan.

Mudah lupa

Siapa sebenarnya yang mesti dipersalahkan sekiranya wanita menyalahgunakan kebebasan yang diberikan si suami? Suami? Wanita itu? Sahabat di sekelilingnya?

Atau kerjayanya? 

Atas dasar ingin mengejar status kerjaya dan karier, wanita terlupa akan tanggungjawab sebenar yang harus dipikul sebagai isteri.

Barangkali kerjaya boleh membuatkan wanita terlupa bahawa sebaik-baik tempatnya adalah di sisi suami. Isu Minggu Ini membawa anda semua berfikir sejenak akan apa yang telah anda peroleh dan mahu dapatkan dalam kehidupan anda kini.

Apakah anda terletak di dalam kelompok wanita sederhana yang turut menyederhanakan keluarga yang anda jaga? Atau anda merupakan salah seorang yang terpengaruh dengan hedonisme tanpa sedar?

Adiwarna perkongsian ini membawa anda untuk muhasabah diri akan letak duduk diri anda sekarang. Jika terlajak jalan, masih mampu untuk berundur ke belakang. Tiada apa yang mustahil kerana ekspedisi kehidupan yang berliku ini sememangnya mengajar kita untuk selalu bermuhasabah.

- Sumber: Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment