Tuesday 27 January 2015

Perhatian: Malaysia negara pengguna gula tertinggi

Keadaan itu menyumbang kepada trend peningkatan pesakit kencing manis di negara ini yang memerlukan perhatian dan pemantauan sewajarnya.

KUALA LUMPUR: Malaysia menjadi antara negara di dunia menggunakan gula paling banyak dalam makanan dan minuman.

Keadaan itu menyumbang kepada trend peningkatan pesakit kencing manis di negara ini yang memerlukan perhatian dan pemantauan sewajarnya.

Menurut Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam), Datuk Dr. Lokman Hakim Sulaiman, purata penggunaan gula bagi isi rumah mahupun di peringkat industri adalah tinggi berbanding negara-negara lain.

"... 51 gram per kapita. That’s very high. Jadi, bagaimana tak sumbang kencing manis. Per kapita penggunaan seluruh negara rumah even makanan kuih industri kuaih guna gula walau kita kat rumah kawal gula tapi kat luar minum teh tarik biskut kat kedai makan gula terlalu tinggi," kata


Kajian mobiliti 2011 juga katanya, mendedahkan hampir 50 peratus daripada rakyat Malaysia tidak sedar mereka mempunyai penyakit kencing manis dan darah tinggi.

Justeru katanya, kementeriannya sedang berbincang dengan pemain industri bagi bagi menghasilkan produk makanan dan minuman yang kurang penggunaan gula di pasaran.

Pada masa sama, beliau mencadangkan pengusaha makanan turut memainkan peranan mengurangkan jumlah pesakit kencing manis di negara ini dengan memberikan potongan harga kepada pengguna yang memesan minuman kurang manis.

Bagaimanapun katanya, apa yang lebih penting, setiap individu juga perlu sedar dengan kepentingan mengambil makanan yang sihat bagi mencegah penyakit tidak berjangkit, NCD terutama kencing manis dan darah tinggi.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan persidangan Nutrisi Klinikal Asia Pasifik ke-9 di Kuala Lumpur. 

- Sumber: Bernama 

No comments:

Post a Comment