Tuesday 27 January 2015

Pemandu teksi gelabah bila kantoi

Pemandu teksi (kanan) merayu agar tidak dikenakan tindakan.

JOHOR BAHRU - Merayu, memohon maaf dan sanggup menyembah anggota serta pegawai Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), itulah yang dilakukan oleh seorang pemandu teksi berusia 50an, malam kelmarin.

Gelagat lelaki yang sudah berusia terbabit berterusan sebaik sahaja pegawai SPAD menjelaskan kesalahan dilakukan olehnya ketika ditahan dalam Ops Tegas dianjurkan di sekitar bandar raya ini.

Berdasarkan cerita dinyatakan oleh anggota SPAD yang menyamar sebagai penumpang teksi terbabit, pemandu berkenaan melakukan kesalahan meletakkan harga tambang sendiri meskipun menggunakan meter sebaik sahaja tiba di lokasi dikehendaki penumpang.

Anggota berkenaan memberitahu pemandu terbabit benar mempamerkan permit, memiliki kad pemandu selain memasang meter caj tambang sepanjang perjalanan.

Bagaimanapun, beliau terkejut apabila caj tambang yang dikenakan pemandu terbabit lebih mahal daripada jumlah tertera pada meter.

Walaupun anggota yang menyamar itu cuba untuk meminta dan mendapatkan caj tambang paling rendah atas beberapa alasan, lelaki terbabit tegas dengan jumlah yang terpacul dari mulutnya dan mahu jumlah terbabit dibayar.

Ketegasan pemandu teksi terbabit akhirnya berubah apabila tidak semena-mena memperlahankan kenderaan dipandu sambil memohon agar tidak dikenakan sebarang tindakan mengikut lunas perundangan selepas anggota berkenaan menunjukkan kad kuasa dan memperkenalkan diri sebagai anggota SPAD.

Selepas hampir sejam memohon maaf dan merayu kepada pihak SPAD, lelaki itu akhirnya akur dengan tindakan yang dikenakan ke atasnya.

Kesalahan pemandu teksi berkenaan merupakan satu daripada 40 kes yang direkodkan sepanjang Ops Tegas berlangsung selama dua hari.

Dalam ops berkenaan, SPAD berjaya mengesan tiga kes tidak menggunakan meter, menetapkan kadar tambang (sembilan kes), tidak memakai uniform (tujuh kes), kesalahan melibatkan kad pemandu (13 kes) dan lain-lain kesalahan (lapan kes).

Ketua Bahagian Pe-nguatkuasaan SPAD, Datuk Che Hasni Che Ahmad berkata, Ops Tegas dijalankan di beberapa lokasi panas sekitar bandar raya ini.

“Operasi bermula jam 8 malam kelmarin hingga 4 pagi semalam. Kemudian disambung jam 2 petang hingga 8 malam," katanya.

- Sumber: Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment