Friday 5 December 2014

Honda City 1.5L V - Jimat Minyak Tak?


Memang menarik sikit ujian Jimat Minyak Tak? (JMT) kali ini kerana ia adalah model sedan yang kemungkinan besar akan berfungsi sebagai kenderaan utama seorang pemilik. Kami sendiri pun memang mengharapkan sesuatu yang sangat positif berkenaan kecekapan penggunaan bahan api Honda City baharu; apatah lagi kerana dari segi-segi lain yang kami laporkan di sini, ia memang kereta yang menampilkan pakej keseluruhan yang menarik.


Ujian kami kali ini bersifat lebih urban, dengan jumlah pemanduan yang banyak di kawasan pusat bandar, di samping sedikit penggunaan lebuhraya apabila diperlukan. Oleh itu, jumlah perjalanan tidaklah begitu tinggi iaitu 251km.

Pada akhir tempoh pandu uji, sistem kereta menunjukkan angka 12.3km/liter, ataupun 8.1 liter/100km.

Mengikut sistem yang sama, baki di dalam tangki petrol (dengan kapasiti 40 liter) masih mampu untuk membawa kereta pergi sejauh 75km lagi.
Saiz tangki 40 liter
Jumlah perjalanan (pada waktu bacaan diambil) 251km
Bacaan OBC (pada waktu bacaan diambil) 8.1 liter / 100km
Baki mengikut OBC (pada waktu bacaan diambil) 75km


Persoalannya: Jimat minyak tak?


Jawapan: Jika hanya berdasarkan segala variasi kereta yang pernah saya pandu uji, kadar penggunaan petrol 8.1 liter/100km agak ‘biasa-biasa’ sahaja bagi sebuah kereta moden; mungkin juga sedikit mengecewakan.

Tetapi walaupun menggunakan sebuah enjin yang boleh dianggap ‘moden’, enjin Honda City ini tidak mempunyai spesifikasi yang benar-benar termaju termasuk pengecas turbo ataupun suntikan terus (direct injection). Dengan apa yang ada, sebenarnya Honda City ini adalah agak cekap di dalam pembakaran bahan api.

- Sumber: Astro Publication 

No comments:

Post a Comment