Wednesday 12 November 2014

MINI Cooper S Countryman diperbaharui - RM243,888


MINI Cooper S Countryman baharu telah tiba, dengan perubahan yang minimal tetapi cukup untuk memberi nafas baru kepada model paling besar oleh MINI ini. Antara pembaharuan yang diberikan adalah gril hadapan rekaan terbaharu, lampu utama Xenon, lampu kabut LED dan daytime running light.

Sepertimana sebelumnya, Countryman baharu ini mengekalkan aloi 18 inci dengan rekaan kipas dan tentunya nilai praktikal dengan tempat duduk untuk lima orang.

Bahagian dalam kereta ini turut dilengkapkan dengan MINI Visual Boost termasuk skrin LCD resolusi tinggi berukuran 6.5 inci; buat pertama kali juga model ini akan dipasang dengan aplikasi pintar MINI Connected bagi memberi pengguna ketersambungan kepada, sebagai contoh, radio internet, pelbagai fungsi pemanduan dan juga laman sosial seperti Facebook dan Twitter.

Tambahan lagi, kabin Cooper S Countryman ini kelihatan lebih segar dengan penggunaan krom, permukaan dengan warna piano black, kerusi sport dan insulasi yang lebih.

Enjin masih lagi sama – dengan pengecas turbo skrol berkembar dan suntikan terus, unit 4-silinder ini menghasilkan 190hp dan 240Nm untuk tork. 0-100km/j dicapai dalam masa 7.8 saat. Butang baharu untuk mengaktifkan fungsi Sport juga ditambah; ia mengubah tindakbalas enjin dan bantuan yang diberikan kepada pemandu daripada sistem stereng.

MINI Malaysia telah menambah 2 warna metalik tambahan iaitu hijau (Jungle Green) dan biru (Starlight Blue) kepada warna-warna sedia ada. MINI Cooper S Countryman yang ditambah baik ini akan dapat dilihat di semua bilik pameran MINI sah bermula 15 November 2014.

Harga untuk model ini adalah  (harga atas jalan tanpa insurans, dan termasuk pakej servis MINI). Harga baharu ini adalah RM15,000 lebih rendah berbanding model pra-tambah baik ini. Tidak pula dinyatakan adakah perubahan ini turut diberikan kepada varian Cooper Countryman sebelum ini, atau jika harganya juga telah berubah.

Mengikut MINI Malaysia, sebanyak 535 unit MINI sudah diterima oleh pembeli sehingga bulan Oktober 2014. Ini adalah tambahan sebanyak 45% berbanding tempoh yang sama tahun lalu dengan 370 unit. Model Countryman adalah salah-satunya MINI yang dipasang di Malaysia (CKD) di Kulim, Kedah sejak pertengahan tahun 2013.

- Sumber: Astro Publication

No comments:

Post a Comment