Monday 8 September 2014

Plaza Dataran Merdeka, hidup segan...mati tak mahu

Plaza Dataran Merdeka sebenarnya bukan destinasi baru pelancongan di ibukota.


Ia dilahirkan dengan nama Plaza Putra sebelum peristiwa banjir di Dataran Merdeka lebih 10 tahun lalu yang menenggelamkan keseluruhan kawasan tersebut.

Kelahiran semula kawasan itu sejak 2012 sebenarnya masih tidak diketahui umum.

Walau kawasannya sudah diperbaharui dengan susunan kedai-kedai yang menarik, sesuai dengan nafas baru lokasinya yang sangat strategik di pusat pelancongan ibu negara, ia disifatkan masih hambar dan tidak diketahui umum.

Seolah-olah ada badi yang masih menghantui bawah Dataran Merdeka, pelancong asing atau warga kota sendiri masih tidak mengetahui kewujudan Plaza Dataran Merdeka yang sudah lebih dua tahun beroperasi.



Plaza Dataran Merdeka, hidup segan...mati tak mahu... - Gambar Astro AWANI

Tinjauan Astro AWANI pada petang Sabtu mendapati kurang 10 pengunjung berada di plaza berkenaan selain hanya beberapa premis dibuka.

Keadaan sekeliling lengang walaupun lokasinya terletak di bawah Dataran Merdeka.

Beberapa pengunjung di Dataran Merdeka turut mengakui tidak tahu lokasi di bawah Dataran merdeka itu sudah dibuka kepada pengunjung.


Seorang pelajar kolej swasta yang enggan dikenali berkata, kekurangan promosi disifatkan faktor utama plaza itu tidak diketahui ramai.

"Kita tidak tahu di bawah ini sudah ada plaza baru. Kita ingat masih tutup selepas banjir dahulu.

"Lagipun tempat masuknya agak tersorok dan tidak ada papan tanda di sekitar Dataran Merdeka ini yang memberitahu adanya plaza di bawah ini," katanya.


Plaza itu sebelum ini meriah dengan restoran, kedai cenderamata serta pawagam.

Plaza Dataran Merdeka yang dilahirkan semula oleh Kumpulan Yasmin dengan pelaburan lebih RM25 juta untuk proses pembangunannya.

Kumpulan Yasmin sebelum ini juga dilaporkan berhasrat membelanjakan lebih RM3 juta untuk mempromosi hab pelancongan negara itu.

Plaza berkeluasan 27,870 kaki persegi itu turut 'diisi' dengan premis makanan, produk pelancongan selain 500 tempat parkir kenderaan.

Dengan pelaburan besar dan hasil yang menyedihkan selepas dua tahun ia 'dilahirkan' semula, lokasi itu dilihat akan terkubur begitu sahaja seandainya tiada usaha segera untuk melakukan promosi besar-besaran di situ.


Tambahan Tahun Melawat Malaysia 2014 yang bakal melabuhkan tirai dalam masa kurang empat bulan ini dilihat antara risiko yang perlu dihadapi peniaga di situ untuk memastikan tapak itu 'hidup' sekali gus menjadi salah satu lokasi pelancongan negara.

-- Sumber: Astro Awani 

No comments:

Post a Comment