Tuesday 12 August 2014

SPRM sedia siasat dakwaan salah laku Abdul Khalid

SPRM sedia siasat dakwaan salah laku Abdul Khalid. - Gambar Fail

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedia menyiasat dakwaan salah laku melibatkan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim jika benar ia ada kaitan dengan kes rasuah.

Ketua Pesuruhjayanya, Tan Sri Abu Kassim Mohamed berkata kes itu bagaimanapun diserahkan kepada Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi), Datuk Seri Mohd Shukri Abdull untuk mengkaji kes berkenaan.

"Tugas saya menyiasat semua kes. Sesiapa yang membuat aduan, kami akan proses. Jika ia rasuah, kami akan siasat," katanay semasa sidang media sebelum mengadakan mesyuarat dengan ahli Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah di pejabat Yang Dipertua Dewan Negara, di sini, hari ini.

Baru-baru ini, pejabat Menteri Besar Selangor meminta SPRM menyiasat Abdul Khalid mengenai sebarang tuduhan salah laku pentadbiran oleh PKR ke atasnya.

Beberapa pembantu dari pejabat Abdul Khalid menyerahkan laporan PKR yang mengaitkan isu rasuah MB Selangor itu kepada SPRM.

Bagaimanapun, Ketua Setiausaha Sulit Abdul Khalid, Mohd Yazid Bidin enggan mengulas lanjut mengenai perkara itu.

"Saya seorang pegawai di pejabat MB saya rasa ini tanggungjawab saya untuk mendapatkan perkara yang benar, itu sahaja yang boleh saya katakan," jelasnya.

Sehari sebelum laporan SPRM itu dibuat, PKR menyerahkan laporan setebal 24 halaman yang menyenaraikan enam sebab untuk menyakinkan PAS dan DAP mengapa Abdul Khalid perlu disingkirkan dari jawatannya. - Astro Awani

No comments:

Post a Comment