Wednesday 30 July 2014

Orang perempuan jangan gelak kuat

Bulent Arinc berkata wanita tidak patut ketawa kuat di tengah-tengah orang ramai.

Timbalan Perdana Turki, Bulent Arinc mencetuskan kontroversi apabila mengatakan golongan wanita tidak sepatutnya ketawa kuat-kuat di khalayak ramai.

Beliau yang merupakan salah seorang pengasas Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) yang kini memerintah republik itu membuat komen tersebut semasa menyentuh tentang keruntuhan moral masyarakat moden.

"Lelaki sepatutnya berakhlak dan wanita juga mesti berakhlak. Mereka harus tahu apa yang bermaruah dan apa yang tidak," kata Arinc dalam satu ucapan pada majlis penutup Ramadan.

"Wanita tidak patut ketawa kuat di tengah-tengah orang ramai dan patut memelihara maruahnya pada sepanjang masa," katanya.

Kenyataan itu memancing kemarahan golongan wanita Turki yang mengutuk timbalan perdana menteri itu melalui media sosial. Mereka meletak foto yang menunjukkan mereka gelak besar dengan hashtag #kahkaha and #direnkahkaha yang kemudiannya viral.

AKP sebelum ini dikritik kerana cuba menghakis fahaman sekular yang menjadi asas kenegaraan republik itu yang dimulakan oleh Mustafa Kemal Ataturk.

Arinc juga menyelar keruntuhan akhlak yang menyebabkan masyarakat terjebak dengan dadah dan pelacuran. Laporan media di Turki menyebut beliau juga mengecam program drama televisyen Turki yang menggalakkan cara hidup yang tidak bermoral. Beliau juga menyebut tentang ketagihan dadah jenis sintetik yang kini jadi antara gejala sosial yang serius.

"Kita harus kembali kepada al-Quran. Akhlak kita sudah mundur ke belakang. Kita sudah jadi masyarakat yang berbeza," kata Arinc.

Beliau juga menyentuh tentang penggunaan telefon yang berleluasa di kalangan wanita yang menggunakannya untuk bersembang yang bukan-bukan misalnya "bertukar-tukar resipi masakan."

Kenyataannya itu menghangatkan lagi ketegangan politik menjelang pemilihan presiden pada 10 Ogos ini yang akan ditanxdngi oleh Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan.

Pesaing Erdogan, Ekmeleddin Ihsanoglu turut menyindir Arinc di Twitter.

"Kita perlu mendengar ketawa gembira wanita," tulisnya.

Kumpulan blogger anti Erdogan sebalik mengkritik dengan lebih keras.

"Berhenti mengajarkan kami moral. Hitung berapa banyak duit yang kamu sudah curi," kata seorang pengguna Twitter, merujuk kepada tuduhan rasuah yang dilemparkan kepada Erdogan dan kelompoknya tahun lalu. - Agensi

No comments:

Post a Comment