Tuesday 15 July 2014

Angan-angan Mat Jenin musnah

Rodzi (kanan) menunjukkan treler digunakan untuk memindahkan minyak petrol.
Rodzi (kanan) menunjukkan treler digunakan untuk memindahkan minyak petrol.


ALOR SETAR - Hasrat dua pemandu treler muatan 32,000 tan petrol mendapatkan duit poket Hari Raya Aidilfitri hanya tinggal anggan-angan Mat Jenin apabila diserbu Pasukan Polis Marin (PPM), di Mergong Tengah, Jalan Putra, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira 4 petang, sepasukan pasukan polis marin bertindak atas makluman awam melakukan serbuan di stor pemunggahan dan pengumpulan minyak berkenaan.

Pegawai Pemerintah Pasukan Polis Marin Kedah/Perlis, Asisten Superintendan Rodzi Abu Hassan berkata, dua pemandu lori masing-masing berusia 44 dan 41 tahun dilihat leka memindahkan minyak petrol.

“Mereka memindahkan minyak petrol dari tangki treler pertama kepada treler kedua dipercayai untuk diseludup ke negara jiran sewaktu serbuan dilakukan.

“Siasatan mendapati sudah 16,380 liter petrol dipindahkan ke treler kedua, yang mana lebihan sebanyak 5,046 liter lagi masih tertinggal dalam tangki treler pertama,” katanya.

Rodzi berkata, seorang operator berusia 44 tahun juga didapati berada dalam kawasan stor pemunggahan dan pengumpulan minyak haram berkenaan.

Menurutnya, pihaknya membongkar satu lagi kegiatan menyeleweng minyak apabila merampas 21,000 liter petrol dan 21,000 liter minyak diesel dalam stor berkenaan.

Katanya, jumlah rampasan keseluruhan mencecah hampir setengah juta ringgit membabitkan nilai petrol (RM200,000), diesel (RM200,000), dua tangki (RM50,000) dan pam (RM15,000).

Katanya, sindiket minyak berkenaan disyaki sudah agak lama bergerak aktif mendapatkan sumber minyak daripada treler yang keluar dari depo.

Difahamkan, kes berkenaan diserahkan kepada Pejabat Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk tindakan sewajarnya.

Katanya, dia mengharapkan tindakan tegas seperti barangan disita bagi mengelakkan kes penyeludupan minyak ke negara jiran sedemikian tidak berulang.

Manakala, jika sabit kesalahan individu terbabit dalam sindiket penyeludupan berkenaan akan di siasat bawah Seksyen 20(1) Akta Kawalan Bekalan 1961. - Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment