Friday 21 February 2014

Monopoli teksi eksekutif buatkan penumpang tiada pilihan

KUALA LUMPUR: Monopoli teksi eksekutif masih lagi berleluasa di ibu negara terutamanya di pusat membeli belah terkemuka dan hotel-hotel lima bintang dimana teksi-teksi itu dilihat menguasai pengambilan penumpang.

Amalan ini dilakukan kerana teksi eksekutif telah menetapkan tambang mereka sendiri untuk kemana-mana destinasi dan tidak menggunakan meter seperti yang dilakukan oleh teksi-teksi bajet.

Tinjauan Astro AWANI di pusat membeli belah KLCC di Jalan Ampang mendapati hanya sesetengah teksi tertentu seperti teksi eksekutif sahaja yang dibenarkan masuk ke kawasan premis ini untuk mengambil penumpang.

Perkembangan tersebut memberikan pengunjung di tempat membeli belah tersebut tiada pilihan untuk memilih teksi yang mereka sendiri kehendaki.

Jika pengunjung masih juga berkehendakkan teksi yang kosnya agak murah atau bajet, mereka terpaksa berjalan jauh sedikit untuk mendapatkan perkhidmatan tersebut.

Suatu penyelesaian seperti pelarasan tambang teksi perlu dilakukan menikut meter tanpa mengira apa jua kelas teksi tersebut.

Pengguna secara peribadi perlu diberikan hak untuk memilih apa jua teksi tanpa mengira tempat yang mereka kunjungi itu adalah premis swasta atau persendirian kerana mereka berkehendakan kualiti meskipun perkhidmatan teksi yang diambil itu jauh lebih murah dan bajet.

Pihak berkuasa juga perlu lebih peka dan sering turun ke padang untuk menyelami rintihan pemandu-pemandu teksi ini dan mencari jalan penyelesaian menang-menang agar pengguna dapat diberikan kebebasan dalam mencari perkhidmatan teksi yang mereka sendiri kehendaki.


Jenis-jenis teksi

1. Kadar teksi bajet – RM3.00/km (10 sen untuk tambahan 115 meter berikutnya)

2. Kadar teksi premier – RM4.00/km (20 sen untuk tambahan 150 meter berikutnya)

3. Kadar teksi eksekutif – RM6.00/km (20 sen untuk tambahan 100 meter berikutnya)

Perbandingan kadar teksi di KLIA:

                                 Limo Premium       Limo Bajet       Teksi Meter
KLIA – KLCC                RM102                    RM74                RM63

KLIA – Ampang            RM224                    RM84                RM68

Lain-lain caj yang dikenakan kepada penumpang:

1. Tambahan 50 peratus perkhidmatan selepas pukul 12 tengah malam hingga 6 pagi.
2. RM2 apabila teksi ditempah dengan telefon
3. Tambahan RM12 perjalanan ke KLIA, LCCT dan LTSI
Berita mula diterbitkan pada: Februari 20, 2014 23:27 MYT

No comments:

Post a Comment