Wednesday 5 February 2014

Exco Kedah guna Proton Perdana ganti Toyota Camry

Mukhriz Tun Dr Mahathir
Mukhriz Tun Dr Mahathir


ALOR SETAR - Semua Exco kerajaan negeri Kedah akan menggunakan kereta Proton Perdana 2.4 L sebagai kereta rasmi, menggantikan Toyota Camry yang dibeli semasa pentadbiran Pas.

Menteri Besar Datuk Seri Mukhriz Tun Dr Mahathir berkata, 10 buah kereta Proton Perdana itu akan digunakan bermula Mac ini, manakala Toyota Camry yang lama akan dijual kepada bekas Exco terdahulu pada harga berpatutan.

"Kita telah menilai lima jenama kereta untuk menggantikan kereta Toyota Camry ini dan akhirnya kita pilih Proton Perdana sebagai kereta rasmi exco... termurah daripada jenama lain (yang dinilai)," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ganjaran kepada atlet Kedah yang memenangi pingat pada Sukan Malaysia (Sukma) ke-16 2013 di Kuala Lumpur.

Mengenai penjualan Toyota Camry kepada bekas Exco (semasa Kedah ditadbir oleh Pas), beliau berkata ia adalah amalan biasa yang pernah dilakukan sebelum ini.

"Saya pula masih menggunakan kereta yang telah dibeli semasa zaman pentadbiran Ustaz Azizan (bekas Menteri Besar Kedah Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak) iaitu kereta jenis Mercedes Benz S Class kerana kereta ini masih lagi dalam keadaan elok," katanya.

Mukhriz berkata, selain lebih murah berbanding kereta jenama lain, kerajaan negeri juga bernasib baik kerana mendapat kereta Proton Perdana berkenaan dalam tempoh singkat.

Dalam perkembangan lain, Menteri Besar berkata, kerajaan negeri telah mengarahkan syarikat konsesi yang melakukan aktiviti pembalakan sehingga menyebabkan pencemaran supaya menukar blok pembalakan.

Beliau berkata, terdapat rungutan daripada penduduk terutama di Sik yang menghadapi masalah pencemaran sungai akibat pembalakan, justeru blok pembalakan perlu ditukar bagi mengelakkan keadaan lebih buruk berlaku.

Katanya selain masalah pencemaran sungai, tiada aduan lain diterima daripada aktiviti pembalakan itu. - Bernama

No comments:

Post a Comment