Wednesday 5 February 2014

Polis percaya dapat selesaikan kes bunuh anggota cawangan khas


KUALA TERENGGANU:  Polis percaya dapat menyelesaikan kes bunuh yang membabitkan seorang anggota Cawangan Khas yang ditemui mati dengan dua kesan tembakan di muka dan mata kanan dalam kejadian di Jalan Negeri Sembilan di ibu negara semalam.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata ini berikutan kejayaan polis menangkap seorang suspek lelaki tempatan berumur 30-an di Kuala Lumpur malam tadi.

"Kita yakin dapat menyelesaikan kes ini dan kita akan mengetahui sebab pembunuhan itu sebaik siasatan selesai dijalankan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Menurutnya siasatan lanjut berhubung kes berkenaan masih dijalankan namun polis juga sedang meneliti motif pembunuhahan itu sama ada ia berkaitan dengan penguatkuasaan yang dijalankan anggota berkenaan.

Semalam anggota berpangkat Lans Koperal berumur 37 tahun itu dipercayai ditembak dari jarak dekat dengan mayatnya ditemui kira-kira 1.5 meter dari sebuah motosikal.

Mayat mangsa ditemui orang awam yang melalui kawasan itu kira-kira 4.30 petang yang kemudian memaklumkannya di Balai Polis Travers.

Dalam pada itu, Khalid menyifatkan kes pembunuhan melibatkan anggota polis adalah terpencil memandangkan pegawai mahupun anggota polis sentiasa diancam dari segi keselamatan dan mereka dilatih untuk menghadapi sebarang ancaman.

Ketika menjawab pertanyaan berhubung isu polis mabuk minum arak di Selangor baru-baru ini pada program bicara tokoh mengenai isu-isu keselamatan negara, Khalid berkata anggota berkenaan telah dikenakan tindakan.

Beliau berkata pihaknya tidak akan berkrompromi dengan sesiapa termasuk pegawai mahupun anggotanya yang melakukan kesalahan.

Sambil meinta semua pegawai dan anggota menjaga imej jabatan, Khalid berkata pihaknya tidak akan melindungi kakitangannya yang melakukan kesalahan, melanggar undang-undang dan disiplin sebaliknya mengambil tindakan terhadap mereka yang melakukan kesalahan.

Menjawab pertanyaan lain, beliau berkata pihaknya menerima banyak laporan polis berhubung pelbagai kes dan isu dan keadaan itu menunjukkan rakyat risau berhubung sesuatu isu yang ditimbulkan pihak tertentu.

"Kita ada prosedur dan kita perlu ikut prosedur yang telah ditetapkan, kita hanya menyiasat dan polis tidak ada kuasa untuk menuduh individu itu kita serahkan kepada peguam negara," katanya.

Astro Awani 

No comments:

Post a Comment