Wednesday 5 February 2014

Bill Gates letak jawatan sebagai pengerusi Microsoft


WASHINGTON: Pengasas Microsoft, Bill Gates disahkan bakal meletak jawatan sebagai pengerusi syarikat perisian komputer itu dan akan dilantik sebagai penasihat.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Microsoft, Gates akan menumpukan lebih banyak masa kepada syarikat terbabit apabila memegang jawatan tersebut.

Sementara itu, Satya Nadella, 46, yang sebelum ini memegang jawatan naib presiden eksekutif kini dilantik menjadi ketua pegawai eksekutif ketiga syarikat gergasi teknologi itu bagi menggantikan Steve Ballmer yang bersara.

Nadella yang dilahirkan di India menyertai Microsoft sejak 1992 dan Miscrosoft menyifatkan beliau sebagai seorang yang memiliki kemahiran kejuruteraan yang tinggi serta mempunyai visi dalam perniagaan dan berkeupayaan untuk memimpin.

Jawatan pengerusi yang dikosongkan oleh Gates pula bakal diisi oleh John Thompson, bekas naib pengerusi di syarikat multinasional teknologi dan perundingan, IBM.

Pertukaran penyandang jawatan di Micsrosoft ini dilaporkan telah menerima reaksi positif oleh para penganalisa. - ASTRO Awani 

No comments:

Post a Comment