Thursday 16 January 2014

Sedih: Water Front Marang tak terurus

Water Front Marang tak terurus
Sebuah bangunan kayu berciri tradisional dipercayai dahulunya digunakan sebagai pusat perniagaan kini rosak teruk.


MARANG - Kawasan riadah dan rehat Water Front berhampiran jeti ke Pulau Kapas di Bandar Marang dekat sini, didakwa tidak terurus dan gagal diselenggara dengan baik.

Tinjauan Sinar Harian di kawasan riadah tersebut mendapati terdapat sebuah bangunan kayu berciri tradisional dekat jeti itu dipercayai dahulunya digunakan sebagai pusat perniagaan, kini rosak teruk sekali gus mencacatkan pemandangan.

Keadaan itu juga menjejaskan nama baik PBT selain masyarakat tempatan.

Taib Mohd, 60, yang sering berbasikal ke situ berkata, sudah pasti pelancong asing mempunyai pelbagai tanggapan buruk terhadap kawasan rehat ini kerana mereka perlu melaluinya untuk tiba di jeti ke Pulau Kapas.

Menurutnya, hanya deretan bangunan kedai yang tersusun dan sebuah surau terjaga di jeti berkenaan menyelamatkan keadaan Water Front yang dirasmikan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh pada 2007 itu.

“Selain daripada kerja pembinaan menambah baik sedang berjalan, masalah paling teruk berlaku di sekitar kawasan riadah ini ialah sampah dibuang merata-rata.

“Sampah dan bahan pembinaan bersepah menyebabkan kami sebagai penduduk di sini malu dengan pelancong," katanya.

Kata Taib, kemudahan itu sepatutnya dijaga dan diselenggarakan kerana ramai pelancong yang ingin bercuti ke Pulau Kapas melalui kawasan riadah dan rehat tersebut.

Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment