Thursday 9 January 2014

Pelajar maut nahas ketika melintas ke sekolah

ALOR SETAR - Seorang pelajar Tingkatan Tiga Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seri Gunong, Gunung Keriang di sini maut selepas dirempuh sebuah kereta pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira 7 pagi itu, Nur Afiza Baquri, 15, yang sedang melintas jalan untuk ke sekolah di seberang jalan rumahnya telah dilanggar sebuah motosikal yang menyebabkannya terpelanting ke arah bertentangan dan dirempuh sebuah kereta.

Ibu pelajar itu, Zaiton Ahmad, 40, berkata pagi tadi Nur Afiza bersama-sama kembarnya Nur Afifi keluar awal untuk ke sekolah yang terletak 100 meter dari rumahnya.

"Lepas mereka keluar, akak dengar bunyi dentuman dan bagitau suami, Baquri Baharom, 38, ada kemalangan berlaku tapi masa tu tak tahu lagi anak yang dilanggar sebelum kakak (Nur Afifi) menjerit beritahu adik (Afiza) dilanggar," katanya ketika ditemui di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini hari ini.

Katanya dia dan suami terus bergegas pergi melihat keadaan anaknya tetapi semasa mereka memanggil nama anaknya itu, mangsa tidak memberi sebarang reaksi.

"Pemandu kereta yang melanggar dia yang juga jururawat di Hospital Jitra cuba periksa nadi adik tapi sudah tidak berdenyut sebelum bawa ke HSB. Adik (disahkan) meninggal di hospital kerana cedera parah di bahagian kepala," katanya.

Katanya jenazah anaknya itu akan dikebumikan di tanah perkuburan Gunung Keriang selepas selesai proses bedah siasat.

Nur Afifi berkata dalam kemalangan itu, motosikal itu terbalik manakala kembarnya terpelanting ke laluan bertentangan sebelum dilanggar sebuah kereta.

Ibu saudara kembar itu, Rosniza Mohd Zohir, 33, berkata kemalangan kerap berlaku di kawasan itu kerana pada waktu pagi kenderaan banyak lalu lalang dan laju ditambah pula keadaan yang gelap kerana tiada lampu jalan.

"Sebelum ini, ramai dah minta pihak yang bertanggungjawab memasang lampu isyarat dan kon tapi sampai sekarang tiada tindakan yang diambil dan sudah banyak kemalangan kat sini," katanya. - Bernama

No comments:

Post a Comment