Saturday 4 January 2014

Kumpulan ibu bapa sokong PPSMI adakan bantahan


PETALING JAYA: "SMK Bukit Jalil - sekolah anak perempuan saya- tidak tahu tahu sama ada peperiksaan akan dijalankan dalam bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris atau dwibahasa tahun ini.

"SMK Bandar Baru Sri Petaling baru sahaja mengubah pembelajaran sains dan matematik ke bahasa Malaysia sedangkan pelajar yang sama telah belajar dalam Bahasa Inggeris selama setahun.

"Kawan saya akan berada di sini untuk membantah setelah anak perempuannya pulang ke rumah menangis semalam. Dia mendakwa menjadi sasaran hanya kerana bapanya bersuara bagi pihaknya.

Ini sebahagian rungutan yang dikongsi sebahagian ibu bapa yang berkumpul di Taman Jaya bagi menyatakan bantahan terhadap sistem pendidikan negara. Mereka seterusnya mendesak supaya sistem pendidikan negara dilakukan perubahan.

Dianggarkan seramai 50 ibu bapa bersama anak-anak mereka berkumpul dalam satu tunjuk perasaan yang dinamakan Perhimpunan Ibu Bapa Membantah (PGIP4114).

Biarpun jumlah kehadirannya kecil, pihak penganjur seperti ASPIRES (Association of Parents and Individuals towards Revising the Education System), PAGE (Parents Action Group for Education Malaysia), MAGPIE (Malacca Action Group for Parents in Education) dan penyokong lain mendakwa mereka mewakili suara ramai ibu bapa yang senyap dan kecewa.

"Orang ramai di sini mungkin tidak ramai, seperti orang lain takut, tetapi terdapat ramai yang bersama dengan kami dan ingin melihat masa depan yang lebih baik untuk golongan muda, pendidikan kita dan akhirnya masa depan kami," kata pengasas ASPIRES, Shamsuddin Hamid.

Pengerusi PAGE, Datin Noor Azimah Rahim berkata hanya satu cara 'kerosakan' dalam sistem pendidikan negara boleh diperbaiki iaitu jika ibu bapa membuang rasa takut dan berdiri untuk anak-anak mereka.

"Kami merasakan kami dijadikan mangsa oleh pengetua sekolah kami, kerajaan, dan memaksa ibu bapa untuk datang mengambil pendirian bersama. Mereka(pihak terbabit) selama-lamanya akan merasakan bahawa mereka tidak perlu bertanggungjawab kepada kami, itulah sebabnya sistem pendidikan kita semakin buruk, "kata Noor Azimah.

Noor Azimah berkata dipercayai terdapat beberapa sekolah yang sama ada keliru atau mengelirukan ibu bapa dalam hal berkaitan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dengan strategi Memartabat Bahasa Melayu dan Memperkasa Bahasa Inggeris (MBMMBI).

"Terdapat sekolah yang memberitahu pelajar bahawa semua akan diajar dalam Bahasa Melayu dan ada pihak memberitahu bahawa buku-buku tidak mencukupi. Semua ini adalah pembohongan. Mereka tidak boleh membelakangkan pekeliling Kementerian sendiri pada Nov 2011 yang mengatakan bahawa masih terdapat pilihan untuk kumpulan terakhir untuk menyelesaikan PPMSI pada 2020, "katanya.

Pengerusi MAGPIE Mak Chee Kin berkata langkah kerajaan menggunakan Soft Landing atau 'pendaratan lembut' untuk penukaran dasar sebaliknya telah menjadi satu "pendaratan mengejut".

"Tidakkah anda merasa dikhianati dan ditipu oleh Kementerian Pendidikan? Kami telah dimainkan. Mereka berkata satu perkara dan melakukan satu lagi," katanya.

Mak berkata: "Mereka berkata pendidikan kita adalah yang terbaik, dan PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah ) adalah yang terbaik, tetapi berapa ramai pembuat dasar kita menghantar anak-anak mereka ke sekolah-sekolah dan universiti-universiti tempatan? "

"Jika ia benar, maka... adakah tidak wajar untuk kami berkumpul sekali lagi? Kami hanya akan menerima bahawa kita(dua-dua pihak) adalah salah. Tetapi jika kita mempunyai bukti yang mereka sendiri tidak percaya, kami perlu adakan perhimpunan yang lebih besar dan memastikan mereka melaksanakan apa yang dikata," katanya.

Perhimpunan yang menyaksikan kehadiran beberapa wakil dari pelbagai negeri termasuk Sabah, Sarawak, Johor, Perak berlangsung secara aman dan tidak ada polis beruniform hadir walaupun sebelum ini telah dikeluarkan amaran bahawa perhimpunan tersebut mungkin haram.

Seorang bekas pelajar PPSMI, Sean Ong , kini di universiti mengikuti pengajian Matematik dan Ekonomi, turut berucap pada perhimpunan itu, berkata bahawa beliau telah mendapat faedah daripada pembelajaran matematik dalam bahasa Inggeris.

"Ya, kita tidak boleh menafikan bahawa terdapat mereka yang menderita dan tidak melakukannya dengan baik, tetapi ada juga yang yang benar-benar mendapat manfaat daripada pembelajaran dalam bahasa Inggeris. Saya salah seorang daripada mereka Beri kami pilihan, itu perkara adil untuk dilakukan,"

Antara tuntutan utama penunjuk perasaan ialah:

- Pengembalian semula PPSMI sebagai pilihan selama-lamanya untuk pelajar
- Kementerian Pendidikan tidak diketuai oleh seorang ahli politik sebaliknya oleh tokoh akademik atau tokoh pendidikan
- Mengembalikan Sekolah Kebangsaan sebagai pilihan pertama bagi ibu bapa
- Dua sistem selari kini dikendalikan oleh kedua-dua KPM dan Kementerian Pembangunan Luar Bandar

- Astro Awani 

No comments:

Post a Comment