Sunday 12 January 2014

Bila isteri gila gadjet...

Bila isteri gila gadjet...

LIMA tahun sudah, seorang rakan sepejabat, sebaik habis waktu kerja terus bergegas pulang.

Penulis pernah bertanyanya kenapa terlalu rushing, dia beritahu tak mahu terlepas sebuah sinetron yang hot ditayangkan ketika itu di sebuah stesen tv, malamnya dia kata "nak tanam pokok plak, hasil semalam belum tuai"... Penulis mulanya ragu-ragu... "biar betul kawan aku ni... malam-malam tanam pokok..." 

Rupa-rupanya, 'tanam pokok' yang dia maksudkan itu ialah sebuah permainan internet - Farm Ville yang ketika itu menjadi kegilaan wanita bujang menghilangkan tekanan selepas bekerja. Malah wanita berkeluarga, terutama suri rumah tak kurang hebat meneroka permainan itu. Kata si kawan ini, ia menyeronokkan, malah makin teruja jika dapat banyak untung...

Dalam tahun sama, permainan Angry Birds juga menjadi fenomena, malah tatkala kemunculan awalnya, ia merajai beberapa aplikasi digital seperti Apple Apps Store dan Google Market. Games yang dikembangkan oleh Rovio sejak 2009 itu menjadi kegilaan seluruh dunia, bukan saja kanak-kanak dan remaja, malah golongan dewasa.

Hari ini, tidak saja Angry Birds, beberapa mobile games dicipta dan menjadi satu daripada aplikasi mobile smartphone. Sebut saja IPhone dan beberapa jenis mobile lain, semuanya menyediakan aplikasi permainan yang boleh terus dimuat turun.

Semakin maju teknologi sekarang, mobile games juga terusan dicipta selari dengan kemunculan telefon pintar yang turut diwarnai aplikasi mobile seperti facebook, twitter dan instagram (sekadar menyebut beberapa nama). Malah segala aplikasi ini ada yang memberi laba kepada wanita yang bijak menggunakannya sebagai platform berniaga online.

Berikutan kecanduan terhadap aplikasi-aplikasi yang boleh dikatakan memberi hiburan dan informasi itu, pengguna hari ini berlumba-lumba mendapatkan gadjet terbaharu yang menawarkan kelebihan tersendiri. Si anak merenget pada mama @ papa, si isteri memujuk suami, si awek menggoda kekasih dan tak kurang si suami melobi isteri hanya untuk sebuah gadjet baharu.

Kegilaan luar biasa ini pernah berlaku apabila orang ramai sanggup berbaris panjang berjam-jam, malah ada yang tidur dan berkhemah di hadapan kedai alat telekomunikasi Apple Store di sekitar Amerika syarikat (AS), selama dua hari berturut-turut semata-mata mahu menjadi pelanggan terawal memiliki iPhone 4S.

Namun di sebalik kecanggihan dan kemudahan ini, ada harga yang perlu kita bayar. Anak-anak tidak lagi rapat dengan ibu bapa apabila asyik terperap di bilik menghadap games, pasangan kekasih bercakaran bahana facebook dan lebih malang ada isteri ditinggalkan suami dek cinta gelap di facebook dengan hanya satu ungkapan sms - "aku ceraikan kau talak satu".

Begitulah padah gadjet, ke hulu ke hilir tak lepas pandang, apa dimiliki kini berciciran. Nasihat, pengalaman dan pandangan Wow kongsikan di sini buat pedoman...

Sanggup berbaris panjang demi iPhone 4S

16 Dis 2011 - Kemunculan telefon pintar terbaharu keluaran Apple Inc., iPhone 4S yang mula menembusi pasaran negara ini mencetuskan fenomena apabila orang ramai sanggup beratur panjang bagi mendapatkan gadjet tersebut itu.

Biarpun mula dijual pada jam 12.01 tengah malam, beratus-ratus penggemar gadjet tersebut mula beratur seawal 2 petang agar tidak terlepas peluang menjadi antara pelanggan terawal memilikinya.

Kemunculan telefon pintar iPhone mencipta fenomena luar biasa di AS, Eropah dan di Asia Tenggara. Bermula daripada pengeluaran iPhone, iPhone 3G, iPhone 3GS sehingga iPhone 4, sambutannya amat menggalakkan. Malah, tempias populariti iPhone turut melanda masyarakat Malaysia.

Baca selanjutnya gelagat kaki gadget di sini

No comments:

Post a Comment