Friday 13 December 2013

Pelajar Politeknik lemas, seorang masih hilang

DUNGUN - Keghairahan 13 rakan bermandi manda di Pantai Teluk Bidara di sini hari ini berakhir dengan tragedi apabila seorang daripada mereka lemas manakala seorang lagi masih hilang.

   
Mereka merupakan pelajar tahun dua Diploma Kejuruteraan Automotif, Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin yang pergi ke pantai berkenaan untuk menghabiskan cuti hujung minggu.
   
Mayat Ahmad Syukri Ieman Ramaino, 18, dari Sungai Besi, Kuala Lumpur ditemui orang ramai kira-kira pukul 9.40 pagi tadi, kira-kira 30 meter dari tempat kejadian.
   
Manakala Mohd Hanif Jainuri, 18, dari Kampung Sri Dalam Senggarang, Johor masih belum ditemui sementara operasi mencari dan menyelamat oleh pihak bomba Dungun, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia serta polis sedang giat dilakukan.
   
Menurut salah seorang rakan mereka, Mohd Hafizi Abd Manaf, 18, kumpulan itu pergi ke pantai dengan menaiki motosikal dan hanya 11 orang daripada mereka yang turun untuk mandi.
  
Beliau berkata, mereka hanya mandi selama setengah jam sebelum membuat keputusan untuk bermain pasir di pantai.
   
"Ketika itu hanya kami berlapan yang naik manakala tiga yang lain masih mandi. Ketika sedang bermain pasir, saya terdengar salah seorang daripada tiga rakan kami itu menjerit meminta tolong.
   
"Bila berpaling ke arah suara itu, kami melihat tiga rakan kami itu sedang terkapai-kapai sebelum kami berlari untuk menyelamatkan mereka," katanya.
   
Hanya salah seorang dari mereka yang hampir lemas yang berjaya diselamatkan iaitu Mohd Farhan Beig Shamsuri manakala dua lagi rakannya hilang dari pandangan, katanya.
   
Ketua Polis Daerah Dungun Ahmad Zailani Yaacub berkata, kerja-kerja mencari dan menyelamat mangsa yang hilang mengalami sedikit kesukaran ekoran ombak kuat setinggi hampir dua meter.  -- Bernama

No comments:

Post a Comment