Friday 16 August 2013

Obama batalkan latihan bersama Mesir

Obama batalkan latihan bersama Mesir

CHILLMARK:  Sebagai bantahan terhadap pembunuhan beratus-ratus penunjuk perasaan, Presiden Barack Obama berkata Amerika Syarikat telah membatalkan latihan ketenteraan dengan Mesir.

Dalam satu ucapan pada Khamis, Obama mengesa supaya pihak berkuasa tentera Mesir membatalkan darurat dan membenarkan demonstrasi aman.

"Walaupun kita mahu mengekalkan hubungan kita dengan Mesir, kerjasama tradisional kita tidak boleh diteruskan seperti biasa apabila orang awam yang sedang dibunuh di jalan-jalan," kata Obama kepada pemberita di rumah percutian beliau di Vineyard Martha.

Obama berkata Amerika Syarikat memaklumkan Mesir  bahawa latihan Bright Star telah digantung, yang telah dijadualkan setiap dua tahun sejak 1981.

Sebelum ini latiah yang sama digantung pada 2011 ketika Mesir berada diambang pemberontakan yang menyaksikan Presiden Hosni Mubarak -sekutu rapas Amerika- digulingkan.

Latihan juga dipanggil off pada tahun 2011 seperti Mesir berada di ambang pemberontakan yang menggulingkan lama Strongman Hosni Mubarak, yang juga sekutu rapat AS.

Mesir dilanda konflik -yang paling buruk sejak 2011- pada 3 Julai lalu selepas presiden pertama negara tersebut yang dipilih secara demokrasi, Mohamed Morsi digulingkan pasukan tentera.

Obama berkata bahawa Morsi adalah "tidak inklusif" dan "mungkin juga majoriti" rakyat Mesir menentang pemimpin Ikhwan Muslim.

"Walaupun kita tidak percaya itu adalah cara untuk menyelesaikan perbezaan politik, selepas campur tangan tentera beberapa minggu lalu, masih terdapat peluang untuk perdamaian dan peluang untuk mengikuti jalan yang demokratik," kata Obama.

"Sebaliknya, kita telah melihat jalan yang lebih berbahaya yang diambil melalui tangkapan sewenang-wenangnya, tindakan keras keatas penyokong Morsi, dan kini tragedi keganasan telah mengambil nyawa beratus-ratus orang," katanya.

- AFP

No comments:

Post a Comment