Wednesday 8 July 2015

'Kil-Dengue' - Aplikasi khas halau Aedes


DOROTHY Yap menunjukan aplikasi Kil-Dengue menggunakan kuasa bateri yang sederhana, sama seperti mendengar MP3 melalui telefon mudah alih. 

KIL-DENGUE adalah aplikasi yang direka khas untuk menghalau nyamuk Aedes. Aplikasi itu dibangunkan oleh New Wave Communications Sdn Bhd dan berfungsi dengan mengeluarkan gelombang bunyi yang berupaya menghalau nyamuk Aedes aegypti. 

Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) telah menguji keberkesanan aplikasi itu dan mendapatinya berupaya menghalau lebih 75 peratus nyamuk Aedes aegypti yang membawa virus denggi.

Pengerusi New Wave Communications, John Sung, mengakui teknologi itu bukanlah sesuatu yang baru. Namun ia telah dibangunkan dalam tempoh tiga tahun dan diubahsuai untuk menghalau nyamuk Aedes aegypti.


"Hasrat asal kami adalah mengubahsuai teknologi sedia ada di Korea bagi pasaran Malaysia. Kami dapati gelombang bunyi berlainan diperlukan untuk menghalau nyamuk penyebab denggi di sini. Oleh itu, kami membuat keputusan untuk membangun dan menguji aplikasi itu di IMR dalam memastikan gelombang bunyi yang bersesuaian digunakan," katanya.

Aplikasi Kil-Dengue berfungsi dengan mengeluarkan frekuensi yang sama dengan pukulan sayap nyamuk Aedes jantan, Aedes albopictus.

Aplikasi mesra pengguna itu mempunyai pilihan enam "environment" (suasana) termasuk pejabat, bilik, hutan dan pantai.

Sung berkata, frekuensi aplikasi itu berfungsi dengan berkesan dalam lingkungan lima meter.

"Ketika aplikasi itu diaktif pengguna masih boleh menggunakan fungsi-fungsi lain seperti 'chat' dan melayari internet. Bagaimanapun, fungsi itu akan terganggu sementara ketika ada panggilan telefon. Pengguna juga dapat memilih selama mana aplikasi itu diaktifkan.

Ketua Mobile Apps New Wave Communications, Dorothy Yap, berkata Kil-Dengue menggunakan kuasa bateri yang sederhana, sama seperti mendengar MP3 melalui telefon mudah alih. 

Frekuensi pukulan sayap itu hampir tidak dapat didengari telinga manusia. Nada frekuensinya dapat menghalau nyamuk tapi tidak begitu kuat sehingga mengganggu pengguna.

Kil-Dengue dapat dimuat turun daripada Google Play atau Apple App Store dengan yuran sekali bayar RM10 (bagi Android) atau USD2.99 (bagi iOS).

- Sumber: BH Online 

No comments:

Post a Comment