Monday 15 June 2015

Tun M: Terserahlah apa mereka nak kata

Mahathir Mohamad

SHAH ALAM - "Tak apalah.. Apa mereka nak kata, mereka katalah," demikian reaksi bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ketika diminta mengulas mengenai dakwaan penyusutan nilai mata wang berlaku disebabkan oleh beliau.

Tersenyum ketika menjawab soalan, beliau jelas mempamerkan riak tenang dan tidak mudah melatah ketika ditanya soalan tersebut.

Dr Mahathir lebih senang mempamerkan reaksi 'tidak kisah' dengan apa yang diperkatakan oleh orang lain terhadapnya.

Pakar Ekonomi Pusat Pengajian Ekonomi, Kewangan dan Perbankan, Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Datuk Dr Amir Hussin Baharuddin ketika dihubungi wartawan Sinar Harian semalam mendakwa, ketidaktentuan iklim ekonomi negara kini dipengaruhi dengan iklim politik dalaman yang tidak stabil, sekali gus menyumbang penyusutan mata wang ringgit.

Dr Amir berkata, pelabur luar akan lebih berwaspada untuk melabur apabila melihat politik negara yang tidak menentu terutamanya isu di antara bekas perdana menteri dan Najib.‎

Konflik kedua pemimpin ini bermula pada Ogos 2014 apabila Dr Mahathir menerusi tulisan dalam blognya mengesahkan beliau menarik balik sokongan dan mengkritik kerajaan pimpinan Najib kerana dasar Najib yang tidak berkesan.

Konflik antara kedua-dua pemimpin ini dilihat semakin panas apabila Dr ‎Mahathir tajam membidas pelbagai isu berkaitan Najib dalam blognya, manakala Najib pula memberi jawapan balas menerusi tulisan diblognya Najibrazak.com.

Antara pelaksanaan yang dikritik hebat oleh Dr Mahathir termasuk isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), jambatan bengkok dan isu pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

- Sumber: Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment