Friday 1 May 2015

Ranking Chong Wei merudum di kedudukan ke-45 dunia


Kedudukan bekas pemain nombor satu dunia Datuk Lee Chong Wei jatuh ke tempat ke-45 dalam ranking Persekutuan Badminton Dunia.

KUALA LUMPUR: Selepas dijatuhi lapan bulan penggantungan akibat kesalahan kes doping, kedudukan bekas pemain nombor satu dunia Datuk Lee Chong Wei jatuh ke tempat ke-45 dalam ranking Persekutuan Badminton Dunia (BWF).

Jaguh badminton negara itu kini berada di belakang Chong Wei Feng yang berada di ranking ke-31 dengan 35,199 mata, manakala pemain bebas Zulfadli Zulkiffli di tangga ke-41 selepas mengumpul 28,910 mata.

Berdasarkan ranking yang dikeluarkan di laman web rasmi BWF hari ini, www.bwfbadminton.org, Chong Wei kini mengumpul 27,631 mata yang diperolehnya sebelum didapati positif menggunakan bahan terlarang 'dexamethasone' pada Kejohanan Dunia di Copenhagen, Denmark pada Ogos 2014.

Jumlah mata tersebut diraih menerusi kejohanan Terbuka Indonesia, Terbuka Jepun dan Piala Thomas sebelum pemenang pingat perak dua kali Sukan Olimpik itu digantung oleh BWF dari 30 Ogos 2014 hingga 30 April 2015.

Berikutan penggantungannya akan berakhir tengah malam ini, Chong Wei bakal membuat penampilan semula pada Piala Sudirman di Dongguan, China dari 10 hingga 17 Mei, sebelum beraksi di Sukan SEA Singapura Jun ini.

Pengumuman ranking itu meletakkan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) perlu menentukan pemain yang bakal menggalas cabaran negara pada Kejohanan Dunia 2015 di Indonesia dari 10 hingga 16 Ogos.

"BAM hanya boleh memilih dua pemain dalam acara perseorangan lelaki. Saya tidak boleh umumkan sekarang. Namun, jika Chong Wei terpilih, ia akan menjadi pilihan yang terbaik," kata Pengarah Teknikal BAM Morten Frost Hansen ketika dihubungi Bernama hari ini.

Sebelum ini, Frost berkata Chong Wei perlu beraksi dalam kesemua kejohanan Siri Super bagi mendapatkan kembali statusnya sebagai pemain nombor satu dunia.

Musuh ketat Chong Wei iaitu Lin Dan dari China berada di tempat kedua dalam ranking dunia selepas mengumpul 75,050 mata, di belakang rakan senegaranya Chen Long yang meraih 91,061 mata.

- Sumber: Bernama

No comments:

Post a Comment