Friday 24 April 2015

Aishwarya Rai dikecam kerana iklan rasis


Aishwarya Rai dikecam kerana iklan rasis

PELAKON terkenal Bollywood Aishwarya Rai Bachchan telah dikecam oleh pengamal media sosial selepas bergambar untuk sebuah iklan yang dianggap rasis.

Iklan barang kemas jenama keluaran Kalyan Jewellers tersebut memaparkan gambar seorang kanak-kanak berkulit gelap memegang payung untuk Aishwarya Rai yang memakai perhiasan mewah itu.

Aishwarya Rai atau lebih dikenali sebagai Aishu, ketika menjawab kontroversi ini, menyalahkan agensi kreatif Kalyan Jewellers atas suntingan gambar yang dilakukan.

Difahamkan, semasa pengambaran iklan, Aishu tidak bergambar dengan kanak-kanak berkenaan seperti yang dipaparkan di dalam iklan surat khabar itu.



Perkara ini turut mendapat perhatian beberapa VIP seperti aktivis wanita untuk menulis surat terbuka kepada pelakon Bollywood itu dengan menyatakan pandangan mereka terhadap iklan tersebut.

Bukan itu sahaja, pengamal media sosial turut melahirkan rasa kecewa mereka terhadap pelakon cantik itu. 

Kebanyakan mereka berpandangan iklan ini hanya bersifat rasis dan seolah-olah Aishwarya Rai menyokong perhambaan kanak-kanak. 

Sementara itu, pengarah filem Sanjay Gupta yang kini mengarah filem "Jazbaa" yang akan dibintangi Aishwarya itu menyatakan pelakon itu tidak bersalah.

Kalyan Jewellers, sebagai reaksi terhadap kecaman itu, berkata paparan iklan tersebut hanya bermotifkan penampilan berciri royalti, kecantikan dan keanggunan.



“Kami berasa amat kesal jika kami secara tidak sengaja menyinggung sensitiviti mana-mana individu atau organisasi,” kata Kalyan Jewellers melalui laman Facebook mereka.

Iklan kontroversi itu kini ditarik balik.

- Sumber: Astro Awani 

No comments:

Post a Comment