Saturday 24 January 2015

Terbaru hari ini - QZ8501: Empat lagi mayat mangsa berjaya dibawa naik


ANGGOTA penyelamat Indonesia memeriksa beg mayat untuk mangsa pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 di atas kapal Tentera Laut KRI Banda Aceh di perairan dekat Pangkalan Bun. - Foto EPA

PERAIRAN KARIMATA: Sekurang-kurangnya empat mayat berjaya dibawa naik ke kapal KN Pacitan milik Badan Mencari dan Menyelamat Nasional (BASARNAS) Indonesia awal pagi ini ketika proses mengapungkan badan pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 di perairan Karimata, Kalimantan Tengah.

Terdahulu, Pengarah Operasi BASARNAS, SB Supriyadi di Lanud Iskandar, Pangkalan Bun, Kotawaringin Barat, Kalteng berkata, pihaknya sudah menemui 65 mayat sehingga semalam, menjadikan jumlah terbaharu yang sudah ditemui adalah 69 ketika ini.

Kerja pengapungan badan pesawat dilakukan oleh kapal Crest Onyx dan akan diangkat ke kapal milik SKK Migas untuk dibawa ke Jakarta.

Sebanyak 11 kumpulan penyelam Tentera Nasional Indonesia (TNI) dengan setiap kumpulan terdiri daripada empat anggota memulakan operasi menyelam di dasar laut sejak jam 5 pagi waktu tempatan. 


Sehingga jam 10 pagi ini, proses mengangkat badan pesawat masih dijalankan. BASARNAS melaporkan, badan pesawat berada pada kedalaman 30 meter dan berada pada kedudukan 3,400 meter dari titik penemuan ekor pesawat. 

- Sumber: Detik.com | Januari 24, 2015



No comments:

Post a Comment